Fly forsvandt i 1937: Knogler tilhører med ”99 procent sikkerhed” verdensberømt kvindelig pilot

Forskere mener, at knogler fundet i 1940 stammer fra en af verdenshistoriens mest kendte kvindelige piloter.

Amelia Earhart forsvandt med sit Lockheed Electra E10, da hun som den første kvinde i 1937 forsøgte at flyve jorden rundt ved ækvator. (© Getty Images)

Tilhører de knogler, som en flok briter fandt på stillehavsøen Nikumaroro i 1940, verdenshistoriens mest berømte kvindelige pilot, Amelia Earhart?

Det er et spørgsmål, der har optaget og splittet forskere i årevis, men efter 80 års undren, konkluderer Richard L. Jantz, forsker fra University of Tennessee, at knoglerne med 99 procent sikkerhed stammer fra den kvindelige pilot.

- Knoglerne er konsistente med Earhart i alle henseender. Hendes højde er helt i overensstemmelse med knoglerne. Kraniets mål peger på, at det er en kvindes, skriver Richard L. Jantz i konklusionen, der er udgivet i tidsskriftet Forensic Anthropology.

- Men mest overbevisende er ligheden af knoglernes længe i forhold til de rekonstruerede længder på Earharts knogler, fortsætter argumentet.

Ville være første kvinde til at flyve verden rundt

I 1937 kastede Amelia Earhart sig ud i et forsøg, der efter alt at dømme kostede hende livet. Den på det tidspunkt 39-årige pilot havde sat sig for at blive den første kvindelige pilot, der fløj jorden rundt ved ækvator. Med sig havde hun sin navigatør, Fred Nonan.

Men Amelia Earhart, hendes fly og navigatør nåede aldrig jorden rundt. I stedet forsvandt de et sted over Stillehavet, og ingen har kunne give svar på, hvad der var sket med dem, og i 1939 blev Earhart erklæret juridisk død.

Men tre år efter, at flyet forsvandt, var en flok briter på opdagelse på stillehavsøen Nikumaroro for at finde ud af, om den kunne bruges til beboelse.

Her fandt de et menneskes kranie, en kvindes sko og et navigationsværktøj, som Amalie Erhardt navigatør brugte på flyet.

(Foto: Mads Rafte Hein © dr)

Udover kraniet, skoen og udstyret fandt opdagerne også en flaske med urtelikøren Benedictine, som Amelia Earhart plejede at have med sig. Ved en nærmere eftersøgning dukkede flere knogler op på øen, og man mente, at de kunne stamme fra Amelia Earhart, som havde befundet sig over Stillehavet.

Det afviste en forsker dog i 1941, efter at han havde analyseret knoglerne. De viste sig nemlig at stamme fra en midaldrende mand med en højde på omkring 167 centimeter.

Men godt 50 år senere blev der sået tvivl om resultatet af analysen, da andre forskere kom frem til, at knoglerne stammer fra en kvinde af europæisk afstamning med en højde på mellem 171 og 176 centimeter - og altså ikke som først antaget fra en lidt lavere mand.

Og nu viser det sig, at knoglerne fundet på Nukomaroro med 99 procent sandsynlighed er resterne af den kvindelige pilot.

Det konkluderer forskeren Richard L. Jantz i en artikel udgivet i det videnskabelige tidsskrift Forensic Anthropology.

Selve knoglerne er væk

Richard L. Jantz er kommet frem til konklusionen, på trods af at knoglerne fra Stillehavsøen er blevet væk for flere år siden. Derfor har det ikke været muligt at tage mål og prøver fra dem, men målene fra knogler og kranium findes stadig.

Det er de mål, der er blevet sammenholdt med den viden, der er om Amelia Erharts kropsmål - blandt andet fra gamle fotografier af hende og hendes kørekort. Derudover findes der mål på den kvindelige pilot, som syersker har brugt til at sy dragter til hende.

Og analysen viser altså, at der er overensstemmelse mellem de data, der findes om Earhart og målene på knoglerne fundet på stillehavsøen.

Derudover afviser Richard L. Jantz, at knoglerne kan stamme fra pilotens navigatør, da han var omkring 190 centimer høj.

- Vi ved, at Amelia Earhart var i området ved Nikumaororo, hun forsvandt, og menneskelige rester blev opdaget. De er helt i overensstemmelse med hende og i uoverensstemmelse med de fleste andre mennesker.

- Indtil der er endelige beviser for, at knoglerne ikke stammer fra Amelia Earhart, er det mest overbevisende argument, at det er hendes, skriver Richard L. Jantz i analysens konklusion.

Metalstykke fundet

Amelia Earhart lettede med sit tungt læssede Lockheed Electra E10 den 2. juli 1937 fra lufthavnen i Lae på Stillehavsøen Papua Ny Guinea.

Her var hun og navigatøren allerede over halvvejs på Earharts rekordforsøg, der skulle gøre hende til den første kvinde nogensinde, der havde fløjet rundt om jorden.

Da de lettede fra Papua Ny Guinea havde de kurs mod øen Howland Island i Stillehavet. Men det landede aldrig som planlagt, og klokken 8:43 om morgenen den 2. juli modtog et følgeskib det sidste radiosignal fra Amelia Earhart og hendes navigatør.

Flyet forsvandt sporløst, og der er aldrig kommet klarhed over, hvad der skete med flyet og de to personer ombord.

I 2014 kom der dog nyt frem om det forsvunde fly. Gruppen ved navn The International Group for Historical Aircraft Recovery havde nemlig gennemført analyser af et stykke metal flydende i Stillehavet, tæt på det sted, hvor Amelia Earharts Lockheed Electra sidst blev observeret.

I en pressemeddelelse skrev gruppen, at et stykke aluminium, som blev fundet i Stillehavet tilbage i 1991, passer perfekt med det stykke metal, som Earhart fik monteret på sit fly for at dække over et vindue, inden hun begav sig ud på den skæbnesvangre flyvetur.

Facebook
Twitter