Fodbold-ikoner på stribe laver en halv Gérard Depardieu

Peter Schmeichel er langtfra det eneste fodbold-koryfæ, der arbejder for russiske medier.

(Arkiv) Gerard Depardieu omfavner Ruslands præsident, Vladimir Putin, efter den franske skuespiller har fået sit russiske pas i 2013.(Foto: REUTERS/Mikhail Klimentyev/RIA Novosti/Pool) (Foto: RIA Novosti © Scanpix)

Den franske skuespiller Gérard Depardieu indgik i 2013 en aftale med Ruslands præsident Vladimir Putin, der sikrede ham fed løn for en rolle i tv-serien Rasputin, særdeles attraktive skatteforhold og et russisk pas ikke mindst.

Dengang var der ikke mange, som anså den noget afdankede skuespiller med den notoriske rødvins-næse for at være en rollemodel, omend hans valg trak mange overskrifter.

Nu trækker kendissers forbindelser til russiske medier igen overskrifter efter en stribe fodboldkoryfæer og -ikoner ernærer sig ved russisk stats-tv op til og under VM-slutrunden denne sommer.

Udover Peter Schmeichel har prominente navne som den portugisiske Manchester United-træner José Mourinho, den tidligere Liverpool-angriber Stan Collymore og den tidligere columbianske landsholdsspiller Carlos Valderrama meldt sig under de russiske faner og taget jobs som værter ved Russia Today, RT.

- Vi er igang med at sammensætte et RT-drømmehold. Nu har vi også en træner, sagde chefredaktør for RT, Margarita Simonyan, til RT efter ansættelsen af José Mourinho.

Indtil videre er det kun Peter Schmeichel og Stan Collymore, der har egne shows hos RT. De andre starter først under slutrunden.

VM-legenderne Gary Lineker og Diego Maradona har også under megen kritik været værter ved andre VM-relaterede events.

Propaganda eller godt betalt journalistik?

I november kategoriserede det amerikanske justitsministerium RT som en såkaldt ‘fremmed agent’ og kaldte tv-stationen en propagandamaskine for den russiske regering. Og det britiske radio- og tv-nævn, Ofcom, har givet den britiske del af RT en advarsel for ikke at rapportere objektivt.

Også Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, beskyldte sidste år kanalen for at stå bag propaganda og fake news.

Særligt efter giftangrebet i Salisbury i det sydlige England har russerne været kastet ud i en stor diplomatisk krise, og blandt andre danske politikere har talt om at boykotte sommerens VM. Og dér hjælper de mange udenlandske værter med at genoprette russernes status.

Ruslandkender og seniorforsker i international sikkerhed ved DIIS, Flemming Splidsboel, peger på, at de mange fodboldikoner kan være med til at legitimere RT og Rusland over for den bredere befolkning.

Og det er ikke småpenge, de tidligere og nuværende fodboldikoner får for at arbejde for RT.

Flere engelske medier, blandt and The Times, beretter, at José Mourinho vil komme til at tjene mindst 8,4 millioner kroner på for fem dages arbejde under sommerens slutrunde.

Ifølge Peter Schmeichels manager, Mads Frederiksen, har den tidligere landsholdsmålmand ingen kommentarer til sit program "The Peter Schmeichel-show".

Facebook
Twitter