Før søndag har AirAsia aldrig haft problemer med sikkerheden

AirAsia nyder stor respekt i flybranchen og er en asiatisk succeshistorie, fortæller eksperter.

AirAsia er et succesfuldt asiatisk lavprisselskab med få pletter på sikkerheds-attesten. Her er det passagerer, der står og venter i Changi Lufthavn i Singapore søndag den 18. december. (Foto: MOHD FYROL © Scanpix)

En række indonesiske selskaber er på grund af dårlig sikkerhed bandlyst fra europæisk luftrum, mens Malaysian Airlines har set et af selskabets fly blive skudt ned og et forsvinde i 2014.

Og så er der det hastigt voksende AirAsia, og underafdelingen Indonesia AirAsia, som indtil søndag kunne bryste sig af en næsten pletfri sikkerhedsattest - altså at flyet har undgået større uheld og ulykker.

Det viser opgørelser over flyselskabers problemer med sikkerheden - og tallene bakkes op af eksperter. Blandt andet John Strickland, som leder JLS Consulting, der rådgiver luftfartsselskaber.

- AirAsia nyder stor respekt i flybranchen. Selskabet er enormt succesfuldt og har haft en fremragende sikkerhedsattest, siger John Strickland, til Reuters.

Veldrevet selskab

Den analyse er redaktør Greg Waldron fra det asiatiske erhvervsmagasin Flightglobal enig i.

Underselskabet Indonesia AirAsia måtte søndag konstatere, at et af selskabets fly med 162 personer er forsvundet over Javahavet.

En ny situation for underselskabet, der ligesom moderselskabet AirAsia har klaret sig eminent - og langt bedre end eksempelvis det konkurrerende lavprisselskab Lion Air fra samme land.

- Indonesiens sikkerhedsattest har været plettet på grund af en del tidligere hændelser, men AirAsia er et meget veldrevet luftfartsselskab, og Indonesia Air har undgået problemer med sikkerheden indtil nu, siger Greg Waldron til The Wall Street Journal.

Det malaysiske selskab AirAsia overtog for 10 år siden 49 procent af aktierne i et lille indonesisk selskab og omdøbte det senere til Indonesia AirAsia.

Lidt udskridninger

I sikkerhedsøjemed er det altså AirAsias første store sag, og indtil i dag begrænsede problemerne sig primært til en række udskridninger på landingsbanen. Det er dog noget, som ifølge eksperterne sker ret ofte rundt i verdens lufthavne.

Dertil viser Flightglobals database, at Indonesia AirAsia i 2007 havde en hård landing, som beskadigede flyets skrog, men uden at nogen mennesker kom til skade.

Den sikkerhedsattest er imponerende i lyset af Indonesiens samlede ulykker og uheld, som i 2007 fik EU-Kommissionen til at forbyde alle landets flyselskaber at bevæge sig ind i europæisk luftrum.

To år senere tog kommissionen dog Indonesia AirAsia og en række andre af landets selskaber af listen - dog ikke Lion Air. Mellem 2002 og 2013 havde selskabet syv ulykker, skriver AP.

AirAsia har - ligesom med Indonesia AirAsia - søsterselskaber og underafdelinger i Thailand, Filippinerne og Indien.

Facebook
Twitter