Første F35-fly kommer i dag på danske hænder: 'Det er et gigantisk investeringsprojekt'

Det første af 27 nye kampfly bliver overdraget under en ceremoni i Texas.

Et F35-fly letter fra et flådefartøjet USS Essex forud for et luftangreb i Afghanistan i 2018. (Foto: US Navy © Scanpix)

Det har forårsaget politiske slagsmål, diskussioner om larm, pris, prioriteringer og kampdygtighed.

Men i dag kommer Danmark et skridt nærmere på at skifte sin kampflysflåde ud.

Det sker, når udsendinge fra Forsvarets materielkommando senere i dag officielt får overdraget det første af Danmarks 27 nye F35-fly - også kaldet Joint Strike Fighter - ved en ceremoniproducenten Lockheed Martins fabrik i Texas.

Flyet skal afløse de F16-fly, som det danske flyvevåben benytter i dag.

Grunden til, at overdragelsen udløser noget så højtideligt som en ceremoni, skyldes, at der er tale om "en meget, meget stor investering". Det fortæller DR's korrespondent i USA, Steffen Kretz.

- Det er den største forsvarsmæssige investering, som Danmark nogensinde har gjort, og jeg vil skyde på, at det sikkert også en af de største offentlige investeringer nogensinde. Så det er noget, der er bundet utroligt mange penge op på.

Pris løber op i milliarder

Prisen for selve flyene løber op i omkring 20 milliarder kroner. Oveni kommer merudgifterne til de særlige hangarer, som flyene skal huses i på Flyvestation Skrydstrup, når først de ankommer til Danmark.

De samlede levetidsomkostninger for F35-programmet er vurderet til at løbe op i 57 milliarder kroner.

De mange milliarder skal dække alt fra våben, brændstof og én F35-motor i reserve til ‘drift og vedligehold af bygninger og IT-systemer’.

Det dyreste og mest avancerede

Men det er ikke kun danske skattekroner, som gør produktionen af F35-flyene særlig højtidelig, fortæller Steffen Kretz. For det amerikanske forsvarsministerium udgør F35-flyene nemlig noget af et prestigeprojekt.

- I USA er det også en del af et gigantisk investeringsprojekt fra forsvarsministeriet. Det er det mest avancerede og også det dyreste våbensystem, som forsvarsministeriet har været med til at udvikle.

Ved ceremonien bliver flyet overdraget til forsvarets materielkommando, som efterfølgende giver det videre til Flyvevåbnet.

Resultatet af kompromis på kompromis

Flyet har været mere end 20 år undervejs - med adskillige bump på vejen, der har forsinket udviklingen.

Man har blandt andet måttet designe et nyt styresystem til flyet, da tiden løb fra det, under det langstrukne udvikling af flyet. Udviklingen har også båret præg af en hel række af kompromisser, som er blevet indgået, fordi det skulle kunne servicere både flyvevåbnet, marineinfanteristerne og flåden.

Den lange vej fra idé til realisering har vakt skarp kritik af flyet, fortæller USA-korrespondenten.

- Der er en hel masse kompromisser, som er blevet presset sammen undervejs, og det har gjort, at kritikken af det her fly er næsten lige så voldsom som prisen.

- Men nu er man altså kommet så langt, at USA selv flyver i nogle af dem selv, og begynder at levere til de partnere indenfor Nato, som har købt af dem. Norge, Holland og nu også Danmark, og fordi det er så stort, så ruller man altså den store røde løber ud.

Der går dog endnu to år, før flyene kommer til Danmark. Det skyldes, at danske piloter først skal trænes i at styre flyet på en luftbase i Arizona.

Det er forventningen, at samtlige kampfly skal være ankommet på dansk jord i 2026.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk