Forsker om Schmeichel på russisk stats-tv: En brik i storpolitisk konflikt

- Er der ingen nedre grænse for, hvad folk vil gøre for penge?, lyder kritikken af fodboldlegenden fra folketingspolitiker.

Hvem skulle have troet, at den knap to meter høje tidligere landsholdsmålmand og europamester i fodbold, Peter Schmeichel, kunne blive udfordret af at dekorere små russiske trædukker?

Det er dog netop situationen i et nyt russisk tv-program, som den tidligere målmand laver for den statskontrollerede russiske tv-station RT i forbindelse med VM i fodbold til sommer.

Peter Schmeichel prøver i et nyt program på russisk tv kræfter med at male trædukker.

Og det første af programmerne, hvor Peter Schmeichel viser rundt i de russiske værtsbyer, blev sendt i går.

Udover at male russiske trædukker viser han rundt på bilfabrikken Gaz i byen Nizhny Novgorod og giver tilmed en hurtig lektion i den russiske maler Kandinsky.

Men selvom det kan virke harmløst, rummer det ifølge seniorforsker i international sikkerhed ved Dansk Institut for Internationale Studier Flemming Splidsboel en vis problematik.

- Det er problematisk, fordi det er RT. Peter Schmeichel bliver en lille brik i en del af det statskontrollerede mediekonglomerat, der har en central rolle i den måde, hvorpå Rusland forsøger at påvirke de politiske præferencer i verden, forklarer han og uddyber:

- På sin egen lille facon er han med til at legitimere RT ved at give den et velkendt ansigt udadtil. Men RT er med i en langt større konflikt, som Vesten ifølge Rusland har iværksat, og tv-stationen ser sig selv som et redskab i den storpolitiske konflikt, der handler om meget andet end fodbold.

Et forsvarsvåben i informationskrigen

Det tidligere Russia Today blev stiftet i 2005 af den russiske regering, og nuværende chefredaktør, Margarita Simonyan, har sammenlignet tv-stationen med forsvarsministeriet. Hun betegner den som et 'forsvarsvåben i informationskrigen' på vegne af regeringen.

Men det er ikke kun Peter Schmeichel, som RT har allieret sig med for at promovere sommerens VM i fodbold, der bliver afholdt i Rusland fra 14. juni.

Den tidligere columbianske landsholdsspiller Carlos Valderrama, og Manchester Uniteds træner, José Mourinho, bliver også en del af holdet, der toner frem på skærmen til sommer.

Så selvom 'The Peter Schmeichel Show' umiddelbart ser ud til at være ufarligt, kan det blive interessant til sommer, mener Flemming Splidsboel.

- De her indslag er jo harmløse. Peter Schmeichel har formentlig fået vide, hvad han skal sige, når han eksempelvis taler om Kandinsky eller de historiske detaljer om Gaz bilfabrik. Men jeg formoder, at han skal følge en skarp redaktionel linje, og det kan blive interessant at se under VM, hvis der opstår ballade, eller der skal kommenteres på en boykot eller lignende.

'Propagandamaskine'

I november kategoriserede amerikanske justitsministerium RT som en såkaldt ‘fremmed agent’ og kaldte tv-stationen en propagandamaskine for den russiske regering. Også det britiske radio- og tv-nævn, Ofcom, har givet den britiske del af RT en advarsel for ikke at rapportere objektivt.

- RT er blevet taget i at levere forskellige grader af disinformation, det gælder også på deres regionale platform, og en del af den redaktionelle linje er fortielser. For eksempel taler man ikke om soldater på Krim og Østukraine eller brugen af ulovlige våben i Syrien, siger Flemming Splidsboel.

- Helt aktuel er sagen om den russiske eksspion Sergej Skripal, hvor linjen hos RT konsekvent er, at det ikke er Rusland, som står bag giftangrebet.

På det sociale medie Twitter er det faldet flere for brystet, at Peter Schmeichel har valgt at stille op på statskontrolleret russisk tv.

Blandt andet kalder den konservative forsvarsordfører, Rasmus Jarlov, Schmeichel en 'reklamesøjle for Putins propagandakanal' og spørger:

- Er der ingen nedre grænse for, hvad folk vil gøre for penge?

Ifølge Peter Schmeichels manager, Mads Frederiksen, har den tidligere landsholdsmålmand ingen kommentarer.

Facebook
Twitter