Nuttede hundehvalpe og katte-videoer er et effektivt våben i propagandakrigen

De ukrainske myndigheder deler flittigt fotos af deres soldater med nuttede dyr.

Soldater med hundehvalpe dukker jævnligt op i strømmen af nyheder fra Ukraine på sociale medier.

Frontlinjen i Ukraine-krigen vrimler med nuttede hundehvalpe og søde kattekillinger.

I hvert fald hvis man skal tro de mange videoer og fotos, som især de ukrainske myndigheder deler.

På blandt andet beskedtjenesten Telegram, der er blevet et vigtigt medie i kampen om krigens sandhed og sympati, deler myndighederne dagligt den slags indhold.

- De ukrainske forsvarere har trofaste hjælpere, skriver Ukraines myndigheder på sin engelsk-sprogede kanal under et billedgalleri af soldater med hundehvalpe eller katte.

'De ukrainske forsvarere har trofaste hjælpere', skriver de ukrainske myndigheder til en fotoserie, der blev delt mandag. (Foto: Det ukrainske forsvarsministerium)

Militæranalytiker Jeanette Serritzlev fra Forsvarsakademiet, der har speciale i informationskrig og propaganda, har bemærket tendensen.

- Det er ret markant, siger hun.

- Jeg har set rigtigt mange af den slags hunde- og kattevideoer blive delt, især af Ukraine, siger hun.

- Noget af det virker brugergeneret, men det er blevet samlet op og delt af de ukrainske styrker, som sender rigtigt meget af det her ud dagligt, siger hun.

Video: På 'Ukraine Now', der er de ukrainske myndigheders Telegram-kanal om krigen, deler de denne video med teksten: "Vi ved, at I elsker disse videoer".

Viser empati og kærlighed

På grund af det massive omfang af den slags billeder og videoer på nettet, tror hun, at det sandsynligvis er indhold, som soldaterne selv finder på at optage.

Hundehvalpe kan være med til at humanisere soldaterne og den sag, de kæmper for, forklarer ekspert. (Foto: Det ukrainske forsvarsministerium)

Men der ligger også en strategi bag den officielle videredeling, siger Jeanette Serritzlev:

"Vinder vi?". "Ja, det kan du tro, vi gør", lyder de ukrainske myndigheders billedtekst til dette foto. (Foto: Fotos fra de ukrainske myndigheder på beskedtjenesten Telegram)

- De gør det for at skabe den her meget tydelige modstilling mellem billedet af russerne, der dræber, voldtager og stjæler toiletter og vaskemaskiner, og så det her land, der forsøger at forsvare sig selv, og samtidig viser empati og kærlighed over for de her dyr.

De ukrainske myndigheder har ikke lagt skjult på, at kommunikation via sociale medier har været et område, som man prioriteret højt under krigen.

Præsident Zelenskyj brugte før krigen Telegram til at organisere sin valgkamp. Da krigen brød ud, omdøbte hans stab landets corona-informationskanal på Telegram til "UkraineNow" og begyndte at dele information om krigen. Siden er andre kanaler på flere sprog kommet til.

Samtidigt er Telegram også blevet et af de steder, hvor russerne søger hen for at få ucensureret indhold.

Slaget om opfattelsen af krigen foregår på Telegram

Dermed er tjenesten blevet en central kampplads i informationskrigen

- Den, der bedst kan opretholde deres informationskampagner på Telegram, har den bedste chance for at forme verdens billede af, hvad der sker inde i Ukraine, siger Clint Watts, tidligere FBI-agent og forsker ved den amerikanske tænketank The Foreign Policy Research Institute til magasinet Time.

- Informationsmængden bliver større og større, jo længere krigen trækker ud. Derfor er der også behov for, at man kan skrue op og ned og tale til forskellige dele af følelsesregisteret, siger Jeanette Serritzlev, der forsker i informationskrig. (Foto: Det ukrainske forsvarsministerium)

Her er det, at katte- og hundevideoer kommer ind i billedet, fortæller Jeanette Serritzlev.

- I forvejen ved vi jo, at når det handler om hunde og kattevideoer, så er det noget, der har en tendens til at gå viralt, siger hun.

- Når man ser en video med brandfolk, der redder en hundehvalp ud af ruinerne, og måske giver den til en ældre mand, der har mistet alt, så bliver man jo ramt. Det virker. Man bliver rørt og får en god følelse i maven, siger hun.

Også bombehunden Patron har fået en særlig rolle på profilen for det ukrainske redningsberedskab. (Foto: Den ukrainske beredskabsstyrelse)

Det handler også om at fastholde omverdenens opmærksomhed selvom krigen trækker ud.

- De ukrainske myndigheder ved jo godt, at vi ikke kan holde til, hvis det kun er død og elendighed. Så det er en anden måde at tale til os. For på et tidspunkt, når vi har set nok folk, der lider og har mistet deres kære, er det forfriskende at klikke over på en video, der er lidt lettere, siger hun.

- Det er en måde at få vores parader ned, fastholde vores opmærksomhed og styrke vores oplevelse af dem, som de gode, fastslår Jeanette Serritzlev fra Forsvarsakademiet.