Fremadstormende frikirker i Ghana kombinerer gamle religioner med big business

Løfter om penge får ghanesere til at skifte den traditionelle kirke ud med kristne sekter og mirakelpræster.

Healing i Ghana. (© dr)

Healing, åndsuddrivelse og visioner om fremtiden.

Mere eller mindre kulørte pinsekirker stormer frem i Ghana, et af verdens mest religiøse lande. Her beskriver omkring 95 procent af befolkningen sig som religiøse.

Deres tilhængere henter de fra menighederne hos de mere traditionelle protestantiske og katolske trossamfund.

(© dr)

Præster præker muligheder

Den nye religion handler om, hvad man kan få ud af livet lige nu, og ikke om livet efter døden, som de gamle kirker.

- Mange ghanesere lever med fattigdom, usikkerhed og begrænsede muligheder, så de bruger religionen til at opnå ting, fortæller Karen Lauterbach, lektor på center for afrikastudier på Københavns Universitet.

- Det kan være hverdagsting som at det går godt til til eksamen for ens børn, man får succes med en nyåbnet butik, eller hjælp til at blive gravid, og beskyttelse mod onde ånder.

Karen Lauterbach har skrevet Ph.d. om de såkaldte karismatiske pinsekirker i Ghana og en bog om kristendom, rigdom og spirituel kraft i Ghana.

- Kirkerne bruger samme Bibel og figurer som de traditionelle kristne kirker, præsterne har en mere central rolle som bindeled mellem Guds kraft og menigheden. De healer for eksempel ved håndspålæggelse og ser visioner om fremtiden.

Gamle ånder på moderne flasker

På den måde inddrager de nye pinsekirker traditioner og ritualer fra ældre afrikanske religioner, forklarer Karen Lauterbach.

- Hvor tanken om andre ånder end helligånden bliver betragtet som noget hedensk i protestantisk kristendom, tager man ånder alvorligt og anerkender deres eksistens i pinsekristendommen. Et gammel kosmologisk univers bliver ført videre, og traditionelle ånder i fx træer og floder bliver omdøbt til djævelen eller satan.

Samtidig med at de nye kirker inddrager gamle afrikanske traditioner, de ofte mere moderne og urbane end de etablerede kirker - og det appellerer til mange ghanesere.

- Der bliver spillet musik, danset, og man skal ikke sidde opdelt i køn eller have bestemt tøj på som i de traditionelle kristne kirker. Derfor forsøger de gamle kirker at tilpasser sig, og opretter nogle karismatiske afdelinger, så de ikke mister alle kunderne i butikken.

Der er ikke tal for hvor mange karismatiske pinsekirker der findes i Ghana, men tallet har været støt voksende.

Det samme er tilfældet i Kenya, Zambia og i Nigeria, hvor de største og rigeste præster kommer fra.

Præstekarriere vej ud af fattigdom

Mange ghanesere ser det nemlig som en karrierevej ud af fattigdom, og forsøger derfor at starte deres egen kirke med egen menighed.

- Det er en mulighed ligesom man kan blive fodboldstjerne, hiphop-musiker eller topmodel. Det giver større og hurtigere social mobilitet at blive pinsekirkepræst. De nye kirker har ikke samme hierarki som de gamle, og man kan nemmere bryde fri og starte sin egen. Succeskriteriet er ikke uddannelse, men om der kommer nogen i menigheden, forklarer Karen Lauterbach, lektor på center for afrikastudier på Københavns Universitet.

Pengene får præsterne ved donationer. Det er ilde set at bede om penge for religiøse ydelser,

- Penge og business går hånd i hånd med de karismatiske religioner. Det viser, at man har adgang til spirituel magt. Det er acceptabelt at man bliver rig.

(© dr)

Følg en af de karismatiske frikirkepræster i Horisont mandag kl. 21.55 på DR1.

Facebook
Twitter