Græsk optur: Turister booster øernes økonomi

2017 ser ud til at slå alle rekorder for græsk turisme, siger hotelejere og rejsearrangører.

Santorini er en af de populære græske øer, hvor turisterne strømmer ind. Her ses badegæster på øens røde strand. (Foto: Cathal Mcnaughton © Scanpix)

Der vil formentlig blive serveret ekstra meget souvlaki og tzatziki til turisterne på de græske ferieøer i år.

I hvert fald tegner 2017 til at blive et rekordår for græsk turisme ifølge hotelejere og rejsearrangører.

Der er allerede booket så mange rejser og hoteller på populære øer som Mykonos og Santorini, at sidste års rekord på 30 millioner turister i Grækenland ser ud til nemt at kunne slås.

Det skriver The Economist.

Grækenland er billigt

Der er flere forskellige årsager til, at Grækenland oplever fremgang i turismen.

Først og fremmest har syv års økonomisk krise i Grækenland været med til at holde priserne nede, siger lektor ved Saxo-Instituttet på Københavns Universitet Mogens Pelt.

- Relativt set er Grækenland blevet billigere. Man får nogenlunde samme regning på restauranterne, som man også fik for tre eller fire år siden.

- Og det vil sige, at Grækenland bliver mere attraktivt sammenlignet med andre destinationer blandt dem, der vælger feriemål efter pris, siger Mogens Pelt.

Turisterne svigter ikke Grækenland trods økonomisk krise og flygtningestrømme. Her er det Vari beach 30 kilometer sydøst for Athen. (Foto: YANNIS BEHRAKIS © Scanpix)

Færre rejser til Tyrkiet

Når turister strømmer til Grækenland i år, er årsagen også at finde på den anden side af Det Ægæiske Hav i Tyrkiet.

- Mellemøsten og især nabolandet Tyrkiet er ikke lige så attraktivt at rejse til som tidligere på grund af landets politiske krise, den udsatte position i forhold til terror og dårlig omtale generelt. Og det vil sige, at der er nogle, der vælger Grækenland frem for Tyrkiet, siger Mogens Pelt.

Grækenland forventer store stigninger i britiske, tyske og russiske turister, skriver The Economist.

Danskere vil til Kreta

Herhjemme er efterspørgslen på rejser til Grækenland også større end tidligere.

- Rejserne til Grækenland er i år blevet solgt hurtigere og til en højere pris end årene før, siger Terje Pedersen, der er chef for digitalt salg og marketing i TUI, Nordens største rejsearrangør.

- Kigger man for eksempel på Kreta, som de fleste af vores kunder rejser til, oplever vi en årlig vækst på omkring fire-fem procent. Så det giver et meget godt billede af fremgangen for Grækenland, siger Terje Pedersen.

Kreta er stadig blandt verdens mest populære rejsemål. Her er det Agios Nicholaos på den græske ø. (Foto: Simon Knudsen © Scanpix)

Turister gør en forskel lokalt

Lokalt på de græske øer gavner det økonomien mærkbart, når der kommer flere turister, vurderer lektor Mogens Pelt.

- Med mindre man lægger sine penge hos internationale hotelkæder, der sender pengene hjem igen, så vil man som turist kunne bidrage til at gøre en forskel i Grækenland. Rejser man til en græsk ø eller lokalitet, der er drevet af lokale, vil de kunne mærke pengene, der kommer ind.

- Turisme er en af de meget store indtægtskilder, hvis vi ser bort fra handel. Så det påvirker statsregnskaberne. Men det er ikke nok til at løse landets økonomiske problemer, siger lektor Mogens Pelt.

Ikke nok til at løse krisen

Grækenlands nøgletal - det vil sige over- og underskud i statsregnskaberne - ser pænere ud, end de har gjort tidligere.

Men de forventede overskud, der ventes at komme, modregner ikke udgifterne til den gældsspiral, som Grækenland har befundet sig i siden det første låne- og spareprogram blev indgået med EU i 2010.

- Ser vi på den sociale og økonomiske virkning af krisen er arbejdsløshedstallet stadig meget højt. Det er en arbejdsløshed, der har stået på i årevis, og det er noget, der slider på folk, på samfundet og landets samlingskraft, siger lektor Mogens Pelt.

- Så på det punkt er der ikke så meget positivt.