Grønt opgør med 'fri fart for frie borgere' lurer: Er det snart slut med ræs på den tyske autobahn?

Fremadstormende grønt parti vil indføre fartgrænser på de tyske motorveje - og måske er tyskerne med på den.

Motoren brøler op. Sportsvognen bliver et projektil. Speedometernålen klatrer opad og længere opad. 150. 200. 250. Det flade tyske landskab omkring os tværer ud for mit syn, mens adrenalin eksploderer ud i blodårerne, og mine indvolde prøver at flygte. I 20 måske 30 sekunder flyver vi i overhalingsbanen med 276 kilometer i timen. Og det føles, som om verden udenfor er i slow motion.

Nå ja, verden udenfor. Det er ikke en racerbane som Nürburg- eller Hockenheimring, vi kører ræs på i en metallisk-orange McLaren C12 med en tophastighed på 350 kilometer i timen. Det er Autobahn A2 mellem Magdeburg og Berlin. En helt almindelig tysk motorvej med helt almindelig hverdagstrafik.

Og det er helt tilladt, skal jeg huske at pointere.

Man kan sige, at det er et forsøg, vi har gang i. Jeg ville se, hvad det egentlig vil sige i praksis, at man på mange tyske motorveje må køre lige så hurtigt, man har lyst og hestekræfter til. Så jeg ringede til Phillipp, der er bilinstruktør og ejer en biludlejning for sportsvogne. Kunderne står i kø, selv her midt i en coronakrise. Det var svært at få en ledig bil til vores tv-optagelser.

I normale tider er det især turister fra lande med fartgrænser, der valfarter til Tyskland for at træde pedalen i bund. Prøv at gå på Youtube og skriv ”driving fast on German Autobahn”. Så er der dømt mobilvideoer filmet i fuld fart - med vidt opspærrede øjne og hvide knoer omkring rattet.

Fri fart for frie borgere

”Freie Fahrt für freie Bürger” kalder tyskerne oplevelsen. Fri fart for frie borgere. At ligge vandret på varme brede dæk - det er en hjørnesten i tysk kultur, hvor privatbilisme og store hurtige biler er en helligdom. Det er tyskernes svar på amerikanernes ”second amendment” – altså retten til at bære våben. Og det tages mindst lige så seriøst.

Mens vi lægger motorvej bag os, forklarer Phillipp Müller det sådan her:

- Fri fart er frihed. Vi lever i et land fuld af regler. Og her på Autobahn kan tyskerne stadig nyde en slags cowboy-følelse. Her kan de slippe tøjlerne.

Men det kan snart være slut med at slippe den indre cowboy fri. Og det er den egentlige grund til, at vi er oppe i omdrejninger på Autobahn: Nogen vil sprænge helligdommen i stumper og stykker, Taliban-style.

Sådan ser de fartglade tyskere det i hvert fald.

Michael Reiter (t.v.) og Phillipp Müller tager et kig på den bil, der skal ud og have en hurtig tur på den tyske motorvej. (Foto: Gregor Theus © DR Nyheder)

Gode chancer for grønt parti

”Fjenden” er det fremadstormende tyske miljøparti De Grønne. Klimakrisen har givet dem så meget medvind på cykelstien, at de er blevet næststørste parti i meningsmålingerne.

Nu ligger de lige bag bilelskernes bannerførere, de konservative søsterpartier, CDU og CSU, der er størst i tysk politik.

De Grønne har med andre ord gode chancer for at komme i regering, når tyskerne går til parlamentsvalg i september. Det er endda muligt, at de kommer til at stille med Tysklands næste kansler.

Og De Grønne har en kæphest, en yndlingsmærkesag, de gerne vil have vedtaget som noget af det første, hvis de får del i magten.

De vil have en generel fartgrænse på de tyske motorveje. På 130 kilometer i timen. Af hensyn til klimaet og trafiksikkerheden.

De Grønnes partileder, Annalena Baerbock. (Foto: AXEL SCHMIDT © Ritzau Scanpix)

Et lille flertal for fartgrænser

I de gode gamle dage ville De Grønne have været chanceløse med sådan et foretagende.

Men noget rører sig i den tyske befolkning. Det røde bånd omkring helligdommen synes at være væltet. Flere og flere tyskere står pludselig og piller ved den, som for at spørge sig selv hvorfor den egentlig er så hellig.

Nye meningsmålinger viser, at et lille, men signifikant flertal af tyskerne faktisk synes, det ville være en helt god idé med en fartgrænse. Selv ADAC, Tysklands svar på FDM, har sagt, at de ikke længere er kategoriske modstandere af begrænset hastighed på Autobahn. Et nærmest revolutionært udsagn for en tysk bilklub.

Men set her fra en sportsvogn på Autobahn begynder idéen om en fartgrænse at give mere og mere mening.

Mens vi suser derudaf, kommer der stadigt flere biler på motorvejen. Og at trafikken bliver stadigt tættere, er et generelt fænomen i Tyskland. Så Phillipp Müller, der sidder bag rattet, må gang på gang bremse projektilet, når langsommere biler lægger sig ud i ydersporet.

Farten giver svedige håndflader hos DR's korrespondent, Michael Reiter. (Foto: Gregor Theus © DR Nyheder)

Alle argumenter for og imod

Det giver faktisk ikke mening at køre så hurtigt, som vi er i stand til. Adrenalinsuset kan ikke opveje de faremomenter, der uvægerligt opstår. Og set i bakspejlet virker det vanvittigt, at enhver tysker eller turist, der i dagligdagen allerhøjest kører sin stationcar ned til supermarkedet, kan leje en raket på dæk og drøne igennem.

Ikke desto mindre er modstanden mod De Grønnes fartgrænsefantasier udtalt. Fra Tysklands borgerlige partier, der helst holder fast i traditionerne. Fra en magtfuld bilindustri, der tjener boksen på hurtige biler. Og fra en biludlejer ved navn Phillipp Müller.

- I et bil-land som Tyskland er den fri fart forretningsgrundlag for mange virksomheder som vores, men også for bilproducenterne. Derfor bør man afveje alle argumenter for og imod –ikke bare dem, der handler om klima og trafiksikkerhed, siger han.

Der er ingen tvivl om, at en generel fartgrænse ville ændre fundamentalt på den tyske bilbranche. Det ville være en historisk omvæltning i et land, hvor bilen har været næsten lige så vigtig som tyskernes egne børn.

Men det bliver en hård politisk kamp om kilometer i timen – på vej mod en ny tysk regering.

276 kilometer i timen, nåede DR's korrespondent op på på den tyske motorvej. (Foto: Gregor Theus © DR Nyheder)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk