Halløj i luften: British Airways landede i det forkerte land

Et fly fra British Airways satte hjulene på jorden i Edinburgh i stedet for Düsseldorf.

Flyet fløj ved en fejl fra City Airport i London til Edinburgh - til stor forvirring (arkivfoto). (Foto: HANNAH MCKAY © Scanpix)

Det skabte forvirring blandt passagererne ombord på et British Airways fly i morges, da piloten kort efter landing bød dem velkommen i den skotske hovedstad, Edinburgh.

De havde nemlig købt billet fra London til den tyske by Düsseldorf.

Ifølge British Airways er forkert udfyldt papirarbejde årsagen til, at piloten landede flyet i Skotland i stedet for i den tyske lufthavn mere end 800 kilometer derfra, beretter The Guardian.

Dagen forinden havde flyet sluttet arbejdsdagen i Skotland, og fejlen skyldes derfor måske, at en ansat havde gentaget gårsdagens rejseplan, skriver BBC.

Det tyske flyselskab WDL Aviation stod for afgangen på vegne af British Airlines og siger til BBC, at de arbejder på at finde ud af, hvordan "den åbenlyse uheldige sammenblanding af flyplaner kunne opstå". Ifølge det tyske selskab var passagererne på intet tidspunkt i fare.

Fandt først ud af fejlen ved ankomst

Ifølge 24-årige Sophie Cooke, som var ombord på flyet, troede passagerne, at der var tale om en joke fra pilotens side, da han bød passagerne velkommen i Edinburgh.

Efter henvendelser til kabinepersonalet fra forvirrede passagerer kom piloten ud og spurgte passagerne, hvor mange der skulle have været i Düsseldorf. Det skulle alle passagererne, siger hun.

- Piloten sagde, at han ikke havde nogen anelse om, hvordan det var gået til. Han sagde, at det aldrig var sket før, og at besætningen forsøgte at finde ud af, hvad de skulle stille op, siger Sophie Cooke til BBC.

Ifølge The Guardian tilbragte flyet to og en halv time på jorden i den skotske hovedstad, før flyet fløj afsted - denne gang i den rigtige retning.

Ifølge British Airways tog ansatte fra deres kundeserviceafdeling imod passagerne ved den forsinkede ankomst til Düsseldorf, og de kan se frem til at blive kontaktet personligt af flyselskabet.

Ifølge The Guardian har passagererne som minimum ret til 250 euro (omkring 1.866 kroner) i kompensation, da flyet var ankom mere end fem timer for sent.

Facebook
Twitter