I Kina betaler man med mobilen

Betalingstjenester som WeChat Pay og Alipay skubber kontanter ud af markedet.

WeChat Pay kan bruges mange steder, som her i en 7-Eleven i Hong Kong i Kina. Mere end 900 af den slags butikker har nu WeChat Pay som betaling. (Foto: WANG XI © Xinhua/Avalon.red. All rights reserved.)

75-årige Nian Lizhu føler sig hægtet af udviklingen. For hun er ude af stand til at betale med sin mobiltelefon.

Derfor er hun sammen med cirka 50 andre pensionister på kursus i mobilbetaling i den kinesiske hovedstad, Beijing.

- Vi ældre mennesker skal også følge med tiden og lære fra de unge, siger Nian Lizhu, der især er interesseret i, hvordan hun bruger WeChat Pay, en populær betalingstjeneste i Kina.

Mobilbetaling er eksploderet

For intet sted i verden går udviklingen med mobilbetaling så hurtigt som i Kina, hvor tjenester som WeChat Pay og Alipay er ved at fortrænge kontanter.

Ifølge avisen Wall Street Journal var 2017 endnu et rekordår, da der blev gennemført mobilbetalinger for 102 billioner danske kroner i Kina. Beløbet er en tidobling på mindre end tre år.

Til sammenligning var der samme år kun mobilbetalinger for cirka 2 billioner kroner i verdens største økonomi, USA.

Betalinger via mobilen oversteg langt betalinger foretaget med kreditkort som visa og mastercard. (Foto: Dave Tacon © Dave Tacon/Polaris)

På vej imod kontantløs samfund

Det er efterhånden svært at begå sig i Kinas storbyer, medmindre man har styr på sin mobilbetaling.

I dag betaler kinesere overalt med de to platforme WeChat Pay og Alipay, uanset om det er i taxaen, på restauranten eller i supermarkedet.

Selv gadehandlere vil helst undgå kontanter.

- Så behøver vi ikke at bekymre os om at få falske sedler. Og vi behøver ikke byttepenge, siger grønthandleren Chen Mingzhen, der holder til langs en flod i Beijing.

Sprunget kreditkort og computer over

Forklaringen på, at Kina er så langt fremme med mobilbetalinger er, at de fleste kinesere har sprunget den bærbare computer over, forklarer den Shanghai-baserede markedsanalytiker Benjamin Cavender.

- Så de er allerede vant til at bruge telefonen til stort set alt i hverdagen. Den anden forklaring er, at kinesiske banker ikke er specielt serviceorienteret, og det er faktisk ret svært at få et kreditkort, fortæller Benjamin Cavender.

Alipay er en af de helt store betalingstjenester i Kina. (Foto: ALY SONG © Scanpix)

Udviklingen er især drevet af to store virksomheder.

Koncernen Alibaba ejer tjenesten Alipay, der især bruges til onlineshopping i Kina. Den anden store aktør på mobilmarkedet er Tencent, som står bag det populære sociale medie, WeChat, der efterhånden er allemandseje i Kina.

Selvom Benjamin Cavender er imponeret over virksomhedernes succes, ser han også faremomenter.

- De firmaer, der ejer de mobile platforme, er de samme firmaer, der vil sælge en produkter. Så de ved en masse om ens adfærd, hvor man bruger tid og penge. De kan målrette det meget effektivt. Hvis man er forbruger er det en smule skræmmende, siger Benjamin Cavender.

Vil selv handle online

Tilbage i Beijing er 75-årige Nian Lizhu mest optaget af, hvordan hun fremover kan handle online uden at ty til hjælp fra familien.

- Ved du, hvad jeg gør i dag. Jeg vælger mine indkøb fra onlinebutikkerne. Og så siger jeg til min søn: Du skal købe det og det til mig, og så betaler han, fortæller Nian Lizhu og griner.

Hun er dog utilfreds med ikke at kunne betjene teknologien selv og insisterer på at lære at betale med mobiltelefonen.

- Min søn siger til mig, at jeg er for gammel til at betale med mobiltelefonen. Men jeg vil stadig mestre det. Og efter kurset i dag, synes jeg faktisk, at jeg har lært meget.

Facebook
Twitter