I USA har guvernøren i delstaten Utah underskrevet en lovgivning, der beskytter unge under 18 år mod sociale medier.
Den betyder blandt andet, at virksomheder bag sociale medier skal have en forældres eller en værges samtykke, før unge under 18 år kan oprette konti på apps som Instagram, Facebook og TikTok.
Sociale medier bliver også pålagt at blokere børns adgang til sociale medier mellem klokken 22.30 og klokken 06.30, medmindre det justeres af deres forældre.
Og så vil den ny lovgivning give forældre fuld adgang til deres teenageres onlinekonti, herunder opdateringer og private beskeder.
Tiltagene skal træde i kraft den 1. marts 2024 og vil samtidig blokere for, at sociale medievirksomheder indsamler børns data, ligesom de ikke må målrette annoncer til børns konti.
Utahs republikanske guvernør, Spencer Cox, siger, at tiltagene kommer på grund af stigende bekymringer over sociale mediers indvirkning på børns mentale hebred.
- Vi er ikke længere villige til at lade sociale medievirksomheder fortsætte med at skade vores unges mentale helbred, skriver guvernøren på Twitter.
Fem andre delstater overvejer samme regler
Den uafhængige børneorganisation Commons Sense Media hilste guvernørens skridt til at begrænse nogle af de sociale mediers mest vanedannende funktioner velkommen og kaldte det en "stor sejr for børn og familier i Utah".
Lignende regler overvejes i fire andre republikanskledede delstater, Arkansas, Texas, Ohio og Louisiana - og også i den demokratiskledede delstat New Jersey.
Det er dog uklart, hvordan Utah planlægger at håndhæve de nye regler, skriver AP. Det er allerede forbudt for virksomheder at indsamle data om børn under 13 år uden forældrenes samtykke i USA.
Derfor kræver sociale medier, at man er over 13 år for at timelde sig deres platforme, men det har vist sig at være nemt for børn - både med og uden deres forældres samtykke - at omgå forbuddet.
Teknologivirksomhederne kan være nødt til at designe nye funktioner på de sociale medier for at overholde dele af lovene. De ventes at lægge sag an, inden lovgivningen træder i kraft marts næste år.
Virksomheder som TikTok, Snapchat og Meta, der ejer Facebook og Instagram, tjener de fleste af deres penge ved at målrette annoncering mod deres brugere, skriver AP.
Facebook: Vi har mere end 30 værktøjer til teenagere
Common Sense Media udtrykker imidertid også bekymring for Utahs nye lovgivning, fordi den giver forældre adgang til børns indlæg på sociale medier.
Det vil "fratage børn den onlinebeskyttelse af privatlivets fred, vi går ind for", siger den administrerende direktør, Jim Steyer til AP.
Meta, der er selskabet bag Facebook, siger, at det allerede har robuste værktøjer til at værne om børns sikkerhed.
- Vi har udviklet mere end 30 værktøjer til at støtte teenagere og familier, herunder værktøjer, der lader forældre og teenagere arbejde sammen for at begrænse mængden af tid, teenagere bruger på Instagram, og aldersbekræftelsesteknologi, siger en talsperson fra Meta til BBC.
Utahs lov blev underskrevet samme dag, som TikToks administrerende direktør, Shou Zi Chew, mødte op Kongressen for blandt andet at forhindre, at platformen lukkes ned i USA.