Internt oprør blandt medarbejderne: Google pønser på comeback i Kina

Søgegigantens nye ledelse har et mere afslappet forhold til censur og kontrol.

Google deltog for nylig i en stor messe i Shanghai i Kina. (Foto: ALY SONG © Scanpix)

Over 1.000 medarbejdere hos Google har skrevet under på et brev, hvor de protesterer over teknologivirksomhedens planer om gøre comeback i Kina.

Google trak sig ud af Kina i 2010, efter virksomheden blev udsat for et sofistikeret hackerangreb, som var rettet mod kinesiske systemkritikere.

Men nu har man lagt planer for at underlægge sig censur og dermed vende tilbage til det lukrative marked i Kina, der har 772 millioner internetbrugere. Det viser lækkede dokumenter til medierne The Intercept og The Information.

Samlet set tegner der sig følgende billede af Googles strategi for en mulig genkomst i Kina, skriver The Verge:

  1. 1

    Først lanceres en censureret nyhedsapp for at vise myndighederne i Kina, at man vil overholde landets strenge informationskontrol.

  2. 2

    Dernæst lanceres en lignende app, der kan bruges til internetsøgninger for at øge interessen for Googles tjenester.

  3. 3

    Hvis de to første skridt bliver en succes, er vejen banet for, at Google kan genåbne hele sin forretning i Kina.

Ny ledelse

Google høstede stor goodwill fra brugere i resten af verden, da selskabet besluttede sig for at sætte etik over profit i Kina.

Men der er sket meget med Google siden dengang. Firmaet har fået ny ledelse, som blandt andet har slettet det berømte slogan "Don't be evil" - "vær ikke ond" - fra Googles grundlæggende kodeks.

- Der er sket et skred internt i Google, siger Ole Tange, der er it-politisk rådgiver hos it-fagforbundet Prosa og tidligere medarbejder hos Google.

- Den gamle filosofi om "Don't be evil" var der stadig en snert af, mens jeg var der. Men den bliver mindre og mindre, siger han til Orientering på P1.

Endnu en virksomhed

Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, har i dag forsikret sine medarbejdere om, at man ikke er tæt på at lancere en søgetjeneste i Kina.

Han siger dog også, at Google er meget interesseret i Kina og "undersøger mange muligheder".

Ole Tange mener, at det er på tide at justere synet på Google.

- Det her, at vi har set Google kæmpe for ytringsfrihed og beskytte privatlivet for borgerne, det eroderer, og så bliver det bare endnu en virksomhed.

Google i Kina

  • Google lancerede i 2006 en censureret kinesiske søgemaskine, der blev en succes.

  • I 2010 opdagede selskabet, at man var blevet udsat for sofistikeret phishing-angreb, hvor blandt andet kinesiske systemkritikere fik stjålet deres oplysninger.

  • I protest mod angrebet besluttede Google sig for at lancere en 100 procent ucensureret kinesisk søgemaskine, der opererede fra Hong Kong.

  • I marts 2010 bliver det forbudt at søge via Google i Kina. I juni holder selskabet op med at omdirigere trafikken fra Kina til Hong Kong.

  • Fra 2016 begynder Google et langsomt comeback i Kina ved blandt andet at åbne tjenester for udviklere.

Kilder: The Verge, Wikipedia

Player-kill

I Googles fravær har andre søgemaskiner vokset sig stærke i Kina.

Størst er statsejede Baidu, hvis topchef erklærer sig parat til konkurrencen med den amerikanske gigant.

Hvis "Google beslutter sig for at vende tilbage til Kina, er vi meget sikre på, at vi bare kan PK og vinde igen," skrev Baidus topchef, Robin Li, forleden på det sociale medie Wechat.

PK er en reference til computerspil, hvor det står for "player-kill" - altså det at dræbe en anden spiller.

Ligeglade kinesere

Så enkelt bliver det dog næppe.

- Google har stadig et stærkt brand i Kina, siger Casper Wichmann, der er cand.mag. i Kinastudier.

Han fortæller, at Googles mulige comeback har været diskuteret flittigt på sociale medier, hvor nogle afstemninger har vist, at et flertal faktisk foretrækker Google frem for Baidu.

Casper Wichmann vurderer dog, at den amerikanske søgemaskine især appellerer til en progressiv minoritet, som allerhelst vil have den ucensurerede udgave af Google ved at bruge værktøjer, der snyder den kinesiske internetcensur.

Resten af kineserne - det vil sige langt de fleste - er ligeglade.

- For langt størstedelen er det selvfølgelig Baidu, som de bruger. Så med mindre, at du virkelig gerne vil have information, som ikke er tilgængelig i Kina - om Taiwan, Tibet og sådan noget - så er det ikke noget, der interesserer den almene kineser, siger Casper Wichmann til Orientering.

Facebook
Twitter