Italiensk transportminister: Gamle broer og tunnellers sikkerhed skal undersøges

Ifølge det italienske ingeniørråd har tusindvis af italienske broer overskredet deres forventede levetid.

En lastbil står tilbage, hvor chaufføren forlod den på den kollapsede bro over Genova. (Foto: Antonio Calanni © Scanpix)

Dagen efter at en firesporet motorvejsbro i Genova styrtede delvist sammen, revser den italienske transportminister det selskab, som driver betalingsvejen og dermed har ansvaret for vedligeholdelsen af broen.

På Facebook skriver ministeren, Danilo Toninelli, at myndighederne allerede nu tager skridt til en mulig tilbagekaldelse af selskabets såkaldte koncessioner (tilladelse fra det offentlige til private til at drive virksomhed, red.) samt en større erstatningssag.

Selskabet driver over 3.000 kilometer vej i Italien.

- Autostrade per l'Italias topledelse bør træde tilbage som det første, skriver politikeren fra Femstjernebevægelsen.

Han anfører, at de selskaber, som driver de italienske betalingsveje, tjener milliarder, men kun betaler millioner i skat.

- Idet der har været alvorlige skader, annoncerer jeg, at vi har aktiveret alle procedurer til en mulig tilbagekaldelse af koncessionerne og til at pålægge bøder på op til 150 millioner euro (over 1,1 milliarder danske kroner, red.). Hvis de ikke kan drive vores motorveje, må staten gøre det, skriver Danilo Toninelli.

Lover Marshall-plan

Transportministeren skriver også, at de italienske myndigheder nu vil indlede en større gennemgang af sikkerheden af aldrende tunneller og broer over hele Italien, hvoraf mange er bygget i 1960'erne og 70'erne.

Infrastrukturen skal opdateres med midler fra en offentlig nødfond. Ministeren kalder det en "Marshall-plan" med henvisning til amerikanske pengeindsprøjtninger til Europa efter Anden Verdenskrig.

- Jeg synes, det er vores pligt at bruge offentlige penge til vedligeholdelsen af disse vigtige arterier i vores land, skriver Danilo Toninelli.

Med udmeldingen spejler transportministeren regeringskoalitionsfællerne i Lega.

Her sagde partiformand Matteo Salvini i går, at investeringer i den offentlige infrastrukturs sikkerhed går forud for overholdelse af EU's budgetloft over offentligt forbrug.

- Italienernes sikkerhed kommer først, siger han ifølge finansmediet Bloomberg.

Gamle konstruktionsteknikker

Også chefen for det byggetekniske institut under det italienske Ingeniørråd, Antonio Occhiuzzi, har været ude med et nødråb efter gårsdagens katastrofale kollaps af broen fra 1967.

I en længere pressemeddelelse gør han rede for, hvordan broens sammenstyrtning skyldes konstruktionsteknikker fra 1960'erne, deriblandt datidens brug af armeret beton, som har vist sig at have begrænset levedygtighed.

I modsætning til transportminister Danilo Toninelli, som kort efter gårsdagens ulykke antydede, at Autostrade per l'Italias vedligeholdelse af broen var mangelfuld, mener Antonio Occhiuzzi dog, at procedurer blev fulgt.

Selskabet selv har meldt ud, at det var i gang med omfattende vedligeholdelsesarbejde.

- Det pludselige kollaps tyder derfor på, at overvågningssystemerne ikke er tilstrækkeligt udviklede til at afværge tragedier som denne, skriver han.

Italienske broer er blevet gamle

Han peger på, at der de senere år har været et stigende antal episoder, hvor ældre infrastruktur på det italienske vejnet er bukket under og oplister fem hændelser siden 2014, deriblandt brokollapset i Genova.

- Fællesnævneren er gennemsnitsalderen på konstruktionerne. De fleste italienske vejbroer er over 50 år gamle, skriver han.

Det svarer ifølge Antonio Occhiuzzi til den forventede levetid for betonkonstruktioner lavet i 1950'erne og 1960'erne. Samtidig er broerne tegnet til datidens trafik, ikke den belastning, de udsættes for i dag.

Derfor anbefaler han at satse på nybygninger, som kan holde de næste 100 år, i stedet for lappeløsninger.

Prisen på ekstraordinær vedligeholdelse af de gamle broer vil nemlig oftest overstige omkostningerne ved at rive dem ned og bygge forfra, lyder det fra Antonio Occhiuzzi.

Facebook
Twitter