Kælekaniner og kaffe: Nichecaféer vinder indpas verden over

Hvis man tager til Tokyo, kan man få en kop kaffe og samtidig kæle med en kanin eller sove ved siden af en smuk kvinde.

Caféer forsøger i stigende grad at trække gæster til på alternative måder. Det er ikke længere tilstrækkeligt "bare" at servere kaffe. Man skal tilbyde noget mere. Det kan man også se på caféerne herhjemme.

- Man udvider oplevelsen hele tiden, fordi der er konkurrence, siger madsociolog fra Professionshøjskolen Metropol, Jon Fuglsang.

Hvis man tager til Tokyo, kan man få en kop kaffe og samtidig kæle med en kanin eller sove ved siden af en smuk kvinde.

Besøger man London, kan man betale for den tid, man tilbringer på caféen. Og på en café i Berlin er det muligt at nyde en kop kaffe og hygge sig hele dagen - helt gratis. Man betaler nemlig lige, hvad man har lyst til.

- Efter klokken 20 bestemmer man selv, hvor meget man vil betale. Der er ingen priser på det, man køber. Ejeren siger, at dem, der kommer her fast, faktisk betaler mere end nødvendigt. Derfor kan det løbe rundt, fortæller vært på DR2 Dagen, Lene Johansen, der er taget til Berlin for at besøge caféen.

Danskerne får det nichepræget, men ikke så vildt

Caféerne bliver mere nicheprægede, fordi vi vil prøve noget nyt, mener madsociolog Jon Fuglsang.

- Gæsterne søger nærværet frem for at sidde med en computer eller en telefon. Tendensen kan tolkes som et råb om, at vi søger en oplevelse, der bryder med det, vi oplever til dagligt.

Selvom tendensen går mod specialisering af hver enkelt café, er der nok lang vej til, at vi får det som i London, Berlin eller Japan. Det vurderer ejeren af Riccos caféer, Ricco Sørensen.

- Jeg tror, ingen af tingene vil kunne lade sig gøre i København. Kælekaniner vil vores kære levnedsmiddelkontrol nok aldrig godkende, siger Ricco Sørensen, der har rejst verden rundt for at søge inspiration til caféer.

Se klippet fra DR2 Dagen øverst i artiklen, hvor vi besøger caféerne i både Tokyo, Berlin og London.

Facebook
Twitter