Kina: Hellere græde i BMW end grine på cykel

Cykelbyen Beijing er på vej i historiebøgerne. Den voksende middelklasse vil hellere køre i bil, og det skaber stor forurening.

En mand har parkeret på cykelstien. Den slags er hverdag i Beijing. (Foto: Hanna Leanderdal © DR)

Der er blevet længere mellem cyklerne i Beijing.

Engang var det enhver kinesers drøm at eje en cykel. I dag er cykler mest for underklassen og de brede boulevarder er fyldt med Audi'er og BMW'er, der lugter lige så meget af succes som fortidens jernheste af mærkerne Flyvende due eller Gyldne hjort, gjorde det.

Fra 2005 til 2014 voksede befolkningstallet i Beijing fra 15 mio. til over 21 mio, og mens antallet af cykler kun er steget forholdsmæssigt lidt, er antallet af biler i Beijing nu på 5.5 millioner mod 1.8 millioner i 2005, og det presser cyklisterne.

For et par år udtalte en 20-årig kvinde i et tv-show, at hun hellere ville græde på bagsædet af en BMW end at grine på sadlen af en cykel. Udtalelsen medførte en storm på de sociale medier, men den illustrerer meget fint, at Kinas voksende middelklasse har fået smag for kapitalismen.

Tomme cykelstier

Ye Mei er gammel nok til at huske dengang der virkelig var mange cykler i 1970?erne og 1980?erne. (Foto: Hanna Leanderdal © DR)

Ye Mei arbejder i en af Beijings cykelbutikker. Hun cykler selv på arbejde hver dag. Det er godt for miljøet og for helbredet, siger hun. I butikken sælges cykler i den ikke helt billige ende til priser fra 500 til 1500 kroner Det er lidt dyrere end markedets billigste cykler som koster omkring 300 kroner.

Ye Mei synes at salget af cykler går ok - men dog langt fra så godt som tidligere. Hun er gammel nok til at huske dengang, Beijing virkelig var en cykelby.

- I 1970'erne og 1980'erne, var der mange cykler på gaden. De brede cykelveje, var fyldt med strømme af cyklister, den ene flok cykler efter den anden fyldte gaderne. Nu er cykelvejene tomme, siger hun.

Cykelstierne, der er brede som vejbaner, er nu blevet indtaget af biler der uden at blinke kører og parkerer, hvor det passer dem. Det presser cyklisterne yderligere.

Trafik alarmerende

I cykelbutikken er Wang på udkig efter en cykel til sin mor.

- Hun skal ikke have en elektrisk cykel, som ellers er voldsomt populær, for hun har brug for at bevæge sig, siger han.

Selv har han flere cykler og mener, at den voksende trafik er alarmerende:

- Der må ikke komme flere biler i Beijing nu. Hvis der kommer flere, så bliver det fuldstændig umuligt at trække vejret, siger Wang.

Bilismen er et tveægget sværd. Alle ønsker sig en bil - det ultimative tegn på succes næst efter fast ejendom - men ingen ønsker at deres børn skal indånde den farlige partikelforurening. Masker med indbyggede filtre er blevet en nødvendighed i den forurenede by.

Ye Mei er gammel nok til at huske dengang der virkelig var mange cykler i 1970?erne og 1980?erne. (Foto: Hanna Leanderdal © DR)

Mega-ringvej og by på vej

Det er den kinesiske regering selv, der har skabt trafik-problemerne ved bevidst at prioritere bilindustrien og opfordre til privatbilisme.

Bilindustrien skaber arbejdspladser og fremmer vigtige industrier som stålindustrien. Også udbygningen af det enorme vejnet er med til at skabe vækst. I dag har Beijing seks ringveje, og i 2017 vil en ny syvende mega-ringvej på næsten 1000 kilometer stå færdig.

Denne ringvej kan på sigt være med til at skabe en ny sammenhængende mega-by med omkring 100 millioner mennesker.

Spring fra land til by

Ye Mei er gammel nok til at huske dengang der virkelig var mange cykler i 1970?erne og 1980?erne. (Foto: Hanna Leanderdal © Scanpix)

For Kinas mange immigrantarbejdere forbliver tanken om en bil en fjern drøm.

Guo, som jeg møder på et hjørne til den tredje ringvej, tjener til dagen og vejen ved at sælge sødekartofler, som han bager i en gammel olietønde, der er fæstnet til siden af hans cykel. For ham har cyklen hjulpet med at tage springet fra land til by.

Så cyklen har trods alt ikke helt udtjent sin værnepligt i Kina endnu.

Facebook
Twitter