Kineserne er ligeglade med Facebook: De har nemlig WeChat

Mens europæere og amerikanere er vilde med Facebook, bruger kinesere det sociale medie WeChat.

Hun kigger på sin røde mobiltelefon med similisten på bagsiden. Wei Lai leder efter en brudekjole sammen med sin veninde Su Dan, og jagten på den perfekte udgave i hvidt foregår naturligvis på det sociale medie WeChat.

Veninderne er taget på café i et af Beijings pænere kvarterer, hvor næsten alle gæster sidder med telefonen eller computeren fremme. Alle stirrer på WeChat, der for mange kinesere er blevet en lige så naturlig indgang til internettet som Facebook, Google og YouTube er i vestlige lande.

- Jeg er på WeChat fra øjeblikket, jeg åbner mine øjne, til jeg går i seng, siger Wei Lai, der er hjemmegående.

Kineserne er på forbløffende kort tid blevet dybt afhængige af deres telefoner, og selvom der er flere sociale medier at vælge imellem, har WeChat i løbet af få år taget et kvantespring af dimensioner i forhold til konkurrenterne.

Bruger WeChat til at betale med

Overalt i Kina, uanset om man sidder på en smart café i en af kystbyerne, kører i metro til hovedstadens forstæder eller tager langt ud på landet, har WeChat gjort indtog i folks liv i alle alderskategorier. I dag menes over 700 millioner kinesere at bruge programmet ifølge tidsskriftet The Economist.

WeChat, der minder om Facebook Messenger, var i udgangspunkt et skriveprogram.

De fleste bruger det både til at kommunikere med venner og kollegaer, og langsomt er begrebet mails ved at miste betydning i Kina.

Men WeChat adskiller sig for alvor fra amerikanske Facebook ved, at cirka halvdelen af brugerne også har deres bankkort tilknyttet WeChat, så de er i stand til at betale med en stregkode.

- Jeg har ikke brugt kontanter i et år, siger Wei Lai og fortæller, at hun på en ferie til Vietnam glemte at tage både kreditkort og kontanter med, fordi hun er vant til at kunne betale over WeChat i Kina.

Tjener formue på WeChat

Kinesiske virksomheder har også fået øjnene op for WeChat, og især nye firmaer satser udelukkende på det sociale medie.

En af virksomhederne er Zheng Lin, der sælger ansigtsmasker til kinesere, der bekymrer sig for rander under øjnene og uren hud. Virksomheden holder til i et lagerdistrikt i udkanten af Beijing. Zheng Lin sælger kun produkter på WeChat og sparer dermed udgifter til forretninger og salgsassistenter.

Medejeren Yu Zijiao forklarer, at de omsætter for 10 millioner kroner om måneden, og på en rundvisning i den lille virksomhed forklarer han, at pengene ruller ind i det WeChat-baserede firma.

- Ingen kan leve uden deres mobiltelefon længere. Det er forklaringen på, at vi får flere og flere kunder. Mange mennesker bliver forretningsfolk på WeChat for tiden. Det er nemt at tjene penge der, siger Yu Zijiao.

Facebook kurtiserer Kina

Kina blokerer for vestlige sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram, da virksomhederne ikke ville give myndighederne mulighed for at censurere brugeres udsagn.

Den eneste vej udenom Kinas virtuelle mur er at bruge en VPN, så man benytter en internetadresse udenfor Kina.

Men de færreste kinesere har en VPN, der typisk koster penge og som sløver forbindelsen. Derfor er brugen af Facebook i Kina stærkt begrænset - til virksomhedens store frustration.

Facebooks chef og en af grundlæggerne, Mark Zuckerberg, har flere gange forsøgt at charmere landets topledere til at ændre kurs.

Zuckerberg er gift ind i en familie med kinesisk baggrund, og Facebook-milliardæren får undervisning i kinesisk, men hverken hans gloser på mandarin, løbetur på Den Himmelske Freds Plads eller møde med præsident Xi har indtil videre fået overbevist Kinas ledere om Facebooks lyksaligheder.

Lukket land for Facebook

En ekspert i sociale medier i Kina afviser, at Kina vil åbne op for Facebook - med mindre virksomheden ændrer kurs og tillader censur af kinesiske brugere.

- Jeg ser det ikke ske i den kommende tid. Det ville kræve fundamentale ændringer af hele systemet i Kina, siger adjunkt i journalistik, Chang Jiang fra Renmin Universitetet i Beijing.

For nyligt berettede den amerikanske avis New York Times, at Facebook overvejede at udvikle et program, der gjorde det muligt at tilfredsstille den kinesiske regerings ønske om censur.

Men selvom Facebook skulle få adgang til Kina, tvivler Chang Jiang på, at kineserne vil tage den amerikanske hjemmeside til sig, da WeChat allerede er så integreret en del af kinesernes liv.

- Jeg synes helt ærligt, at WeChat er et meget bedre produkt end Facebook. Jeg bruger selv Facebook, og jeg er faktisk ikke så glad for det. Siden forvirrer mig og er langt fra så simpel og brugervenlig, som WeChat er for os, siger Chang Jiang.

Måske er løbet kørt

I dag foregår en tredjedel af tiden som kinesere bruger på mobilt internet på WeChat ifølge The Economist. Det billede nikker Wei Lai på caféen i Beijing genkendende til.

Hun har tidligere boet i Storbritannien og var en flittig Facebook-bruger, men nu har hun helt opgivet udenlandske sociale medier i Kina, hvor alle hendes venner alligevel er på WeChat. På spørgsmålet om Kina kan fungere uden WeChat er Wei Lai sikker i sit udsagn.

- Det kan jeg ikke forestille mig. Det ville være noget rod.

Se mere om WeChat i TVAvisen klokken 18.30 og 21.30 på DR1 i aften

Facebook
Twitter