Klimakunstnere hacker 600 reklamer i Paris

BILLEDER En aktivistgruppe har taget reklamestandere over hele Paris i brug for at udstille virksomheder og regeringers manglende indsats overfor klimaet.

  • De vandaliserede reklamebilleder er sat op i standere ejet af Frankrigs største reklameformidler JC Decaux. Bag det såkaldte reklamehack er flere kunstnere organiseret af gruppen Brandalism. (© brandalism.org.uk)
  • På plakaterne parodieres eller udstilles flere store internationale virksomheder. "Vi kendte hele tiden konsekvenserne ved fossile brændstoffer, men benægtede offentligt", lyder teksten i denne hackede reklame for den internationale olie- og gasvirksomhed Mobil. (© brandalism.org.uk)
  • Særligt store virksomheder, der fungerer som sponsorer for klimatopmødet, er blevet udstillet. Her Air France. (© brandalism.org.uk)
  • Her udstilles den tyske bilgigant Volkswagen, som for nylig blev taget i at snyde sig mere miljøvenlige, end de reelt var. "Vi er kede af, vi blev taget," lyder teksten på plakaten. (© brandalism.org.uk)
  • Også statsledere fra andre lande får på puklen af kunstnerne bag vandalismen. Her Storbritanniens premierminister, David Cameron, i fuldt racergear med industriens sponsorater. (© brandalism.org.uk)
  • De falske reklamer tager reklamebranchens egne værktøjer i brug til at fremføre deres budskab. "Lev klima-oplevelsen," lyder teksten her. (© brandalism.org.uk)
  • "Vi kæmper ikke for naturen, vi er naturen, der forsvarer sig selv". (© brandalism.org.uk)
  • Kunsterne langer også ud efter den franske præsident, François Hollande, som efter terrorangrebet i Frankrig den 13. november har indført undtagelsestilstand i landet. (© brandalism.org.uk)
  • Folket får nemlig ikke lov til at protestere, mens virksomhederne fortsat får frit spil, lyder kritikken fra organisationen bag. (© brandalism.org.uk)
  • Ikke alle plakaterne er hackede reklamer. Nogle er illustrationer, som denne, andre er billeder af skrald og forurening, mens helt andre opfordringer til handling. (© brandalism.org.uk)
  • Her erklæres "olie-alderen" som et overstået kapitel. (© brandalism.org.uk)
  • De over 600 plakater, som blev sat op natten til mandag, har vakt opmærksomhed på gaderne i Paris og verden over. (© brandalism.org.uk)
1 / 12

600 reklamestandere i Paris fik i nattens mulm og mørke udskiftet deres indhold.

Det skete natten til mandag. Og da solen stod op var reklamer for flyselskaber, bilforhandlere og sodavand udskiftet med kunstværker og såkaldte hackede reklamer.

Bag tiltaget er gruppen Brandalism, som i samarbejde med intet mindre end 80 kunstnere har rettet skarp kritik mod både virksomheder og statsledere, der i disse dage er samlet til klimatopmødet COP21 i den franske hovedstad.

Folket har ingen stemme

En af dem, der står for skud, er den franske præsident, François Hollande, som efter terrorangrebet i Paris den 13. november indførte undtagelsestilstand i landet.

Det har blandt andet betydet, at de omfattende protester, der var planlagt til at blive afholdt under COP21, er blevet aflyst.

- Den franske regering har valgt at begrænse det civile samfunds mobilitet - men store virksomheder kan bare fortsætte. De multinationale virksomheder kan blive ved med at legitimere deres destruktive forretningsmodeller, men det samfund, som bliver direkte påvirket af deres handlinger, må forblive tavse, skriver gruppen i en pressemeddelelse.

Folket må handle

Gruppen vil med aktionen kalde folket til handling, lyder det.

- Vi kan ikke overlade klimaforhandlingerne i hænderne på de politikere og lobbyister, som har skabt disse problemer til at starte med.

Skaberne af værkerne tæller ifølge gruppen 80 kunstnere fra 19 forskellige lande.

Flere af kunstnerne har tidligere skabt værker for Dismaland, en Disneyland-parodi skabt af den britiske gadekunstner Banksy.

Klimatopmødet begyndte mandag og fortsætter halvanden uge endnu.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1074698242580699

Facebook
Twitter