Korrespondent: Vejskat på tyske motorveje vedtaget efter stor modstand

Både EU-kommisionen og flere tyske delstater har forsøgt at kæmpe imod vejskatten.

Der kommer seks forskellige prisniveauer. Et 10-dages kort kommer til at koste mellem 2,50 og 25 euro. En årskort er sat til maksimalt 130 euro. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Det har langt fra været en nem fødsel at få vedtaget vejskatten på de tyske motorveje.

Det fortæller DR's Tysklandskorrespondent Michael Reiter, efter det tyske Forbundsråd i dag har godkendt en lov, der gør, at det kommer til at koste penge at køre på de tyske motorveje fra tidligst 2019.

Tyskland har længe kæmpet med planerne om en vejskat, fordi der er opstået en række udfordringer.

Dels har det taget tid at finde en løsning, så skatten ikke strider imod EU's regler på området. EU-kommissionen har blandt andet kritiseret, at den diskriminerer udenlandske bilister.

Derudover har en række af de tyske delstater modarbejdet transportminister Alexander Dobrindt, der har været forkæmper for betaling på motorvejene.

Især de delstater, der grænser op til nabolandene, har været imod skatten.

- De har været bange for, hvad det ville få af betydning for grænsehandel og turisme. Derfor blev det for eksempel besluttet, at skatten kun skulle omfatte motorveje. Dermed har grænseturister stadig mulighed for at komme over og handle uden at skulle betale, forklarer Michael Reiter.

Ingen bryder sig om vejskatten

Det er netop de forskellige ændringer, der i dag har ført til, at loven alligevel er blevet vedtaget trods den massive modvind.

- Der har været en masse skænderier og modstand, men man har hele tiden justeret loven og givet nogle indrømmelser, der har gjort, at både EU-kommissionen og modstanderne i Tyskland har opgivet kampen, siger han.

Dog forklarer han, at det paradoksale i sagen om vejskatten er, at det er de færreste i Tyskland, der rent faktisk ønsker den.

- Der er ingen i Tyskland, der bryder sig om vejskatten. Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, og hendes parti CDU er egentlig kun for den, fordi udspillet kommer fra søsterpartiet CSU, siger han og fortsætter:

- Vejskatten har været et stort ønske for transportminister Alexander Dobrindt, der på et tidligt tidspunkt har fået indskrevet den i regereringsgrundlaget.

Der kommer seks forskellige prisniveauer. Et 10-dages kort kommer til at koste mellem 2,50 og 25 euro. En årskort er sat til maksimalt 130 euro.

Afgiftsstørrelsen retter sig efter, hvilken type bil man kører i, blandt andet hvor miljøvenlig den er. Motorcykler slipper for at betale, mens for eksempel autocampere skal forvente at betale den højeste afgift.

Facebook
Twitter