Krydstogtskib ramler næsten ind i Venedig: 'Vi lever i konstant angst for ulykker'

Flere ønsker forbud mod de store turistskibe.

For indbyggerne i Venedig har store krydstogtskibe længe været en hovedpine:

De forurener, deres turister er en dårlig forretning, og de gør intet godt for stemningen i den gamle, charmerende laguneby, lyder kritikken jævnligt.

Søndag faldt opbakningen formentlig endnu mere, da en turistfærge var dramatisk tæt på at støde direkte ind i en af byens kaje.

Krydstogtskibene forurener miljøet såvel som æstetikken i Venedig, mener mange indbyggere. (Foto: MANUEL SILVESTRI © Scanpix)

En lokalbeboers optagelser viser det næsten 300 meter lange 'Costa Deliziosa' komme sejlende i et voldsomt uvejr og dreje af, akkurat før det torpederer havnebredden og omkringliggende småbåde ved det historiske turistcentrum Markuspladsen.

Ifølge det italienske medie Ansa ringede skibets nødsirene, mens slæbebåde forsøgte at få det på rette kurs. Det lykkedes med nød og næppe.

Beboer til DR: Vi lever i konstant angst for ulykker

Sirenen gav genlyd hjemme hos danske Rene Seindal, der bor få hundrede meter fra, hvor skibet passerer.

- Vores første tanke var: 'Nu sker der en ulykke', siger han til DR Nyheder.

Da han kiggede ud af vinduet, kunne han se, at Costa Deliziosa var omkring 10 meter fra at støde ind i kanten af havnekajen.

Danskeren har boet 10 år i Venedig og lever "i konstant angst for ulykker" fra de store skibe, der må have hjælp fra adskillige slæbebåde til at foretage skarpe sving, når de sejler gennem byen.

Venedig er en af Europas største turistattraktioner og får hvert år besøg af hundredvis af krydstogtskibe.

I juni måned kvæstede et 65.000-ton krydstogtskib flere mennesker, da det røg ud af kontrol og stødte ind i en kaj og en mindre turistbåd.

Optagelser fra juni viser indbyggere og turister løbe væk i panik, mens skibet ude af kontrol og med nødsirenen i bund driver mod dem.

- Krydstogtskibene skal ud af Venedigs lagune. De hører ikke til her, siger Rene Seindal.

Venedig vil forbyde krydstogtskibe

Den holdning deler flere i byen, hvor emnet er blevet diskuteret i årevis, og hvor aktivistgrupper og lokalpolitikere arbejder hårdt for at forbyde skibene.

Foruden at være en sikkerhedsrisiko forurener de vandmiljøet såvel som udsynet i byen med den usædvanlige og meget gamle arkitektur, lyder kritikken blandt andet.

Andre påpeger, at krydstogtturismen ikke gavner byens økonomi, da de fleste bliver ombord på skibene i stedet for at benytte sig af lokale tilbud.

Flere af Venedigs beboere demonstrerede mod krystogtskibene efter sidste måneds ulykke.

Aktivistgruppen No Grandi Navi - ingen store skibe - demonstrerede i juni, da et stort krydstogtsskib sejlede ind i en havnekaj i Venedig. (Foto: MANUEL SILVESTRI © Scanpix)

'Byen er ved at gå i stykker'

Den italienske regering foreslog i 2017 at lede krydstogtskibene udenom de centrale kanaler i Venedig.

Det blev dog aldrig vedtaget. Kritikere påpegede, at den påståede indvirkning på byens lagune ikke var undersøgt tilstrækkeligt.

Italiens transportminister udtalte sidste måned til det italienske medie La Stampa, at han gerne vil forbyde skibene at lægge til i det centrale Venedig, men at man i så fald "bliver nødt til at finde alternativer, så Venedig ikke mister krydstogtturismen."

Det centrale Venedig bliver hvert år besøgt af cirka 25 millioner turister og har omkring 50.000 indbyggere.

Krydstogtskibene er tit meget højere end bygningerne i Venedig, og de er op til 300 meter lange. Derfor er det svært at undgå at lægge mærke til dem, når de sejler ned gennem byen. (Foto: MANUEL SILVESTRI © Scanpix)

Kritikere vurderer, at turismen udgør en decideret trussel mod byen, der udover krydstogtskibene oplever problemer med turisters affald såvel som mangel på boliger, fordi meget bliver lejet ud til feriebesøgende.

- Lokalmiljøet er ved at uddø, siger Renie Seindal, der sælger kajakture og selv lever af turismen.

- Man kan ikke tage en by med 50.000 indbyggere og stoppe millioner af turister ind i den. Byen er fysisk ved at gå stykker, siger han.