Luftfartsselskaber og myndigheder undersøger 5G-påvirkning af fly i USA, men du kan trygt lande i Danmark

EU's luftfartsmyndighed ser ingen risiko for påvirkning af 5G i Europa.

Udrulningen af 5G er blevet udskudt flere steder i USA. Myndigheder og luftfartsselskaber frygter nemlig, at det kan påvirke et styresystem i flere flytyper. (Foto: (Illustration) Søren Winther Nørbæk)

De amerikanske telegiganter AT&T og Verizon står onsdag amerikansk tid til at skulle udrulle 5G-internet i store dele af Amerika. Begge virksomheder har imidlertid måttet indgå en aftale om at udskyde udrulningen omkring en lang række store lufthavne i landet.

Ti af USA's største flyselskaber har nemlig sendt et fælles brev, hvor de advarer de amerikanske luftfartsmyndigheder om at udrulle 5G nær lufthavne, fordi signalet kan påvirke udstyret i flyene.

En advarsel, som myndighederne senere istemte, da de på deres hjemmeside skrev "5G-frekvenserne kan være tæt på de frekvenser, der bruges af radiohøjdemåleren - et vigtigt stykke sikkerhedsudstyr i et fly".

Samtidig er flyselskaberne blevet underlagt restriktioner for, hvilket udstyr de kan bruge i nærheden af sendemaster.

Ekspert: Et problem i dårligt vejr

Og det er fornuftigt nok at råbe vagt i gevær, mener Tom Zøllner, der er tidligere havariekspert og nu er partner i Mill Aviation & Partners, som rådgiver og analyserer kommerciel lufttransport.

- Jeg synes, at det er fint, at de her selskaber rapporterer noget, som de mener, der er en risiko ved, siger han.

Han mangler dog endnu at se et helt klart bevis for, at 5G faktisk kan gå ind og forstyrre måleudstyret i flyet.

- Lige nu er min vurdering, at det er en begyndende opmærksom på en mulig fejl, siger Tom Zøllner.

Både flyproducenterne Boeing og Airbus har været ude og advare om, at store dele af de amerikanske fly kunne blive tvunget til at blive i hangaren på ubestemt tid, hvis man fortsatte udrulningen af 5G. (Foto: Terray Sylvester © Ritzau Scanpix)

Indtil videre peger både myndigheder og eksperter på, at den mulige fejl knytter sig til den radiohøjdemåler, der potentielt kan få blokeret sine signaler fra landjorden, fordi den deler sendebånd med 5G-signalet - såkaldt interferens.

- Det er den, der måler den aktuelle afstand fra fly til overflade. Og så giver den besked og advarer, hvis man kommer for tæt på jorden. Det bruger man blandt andet, hvis man skal ind til en lufthavn og passerer hen over bakker og huse, som man skal holde en afstand til.

Og hvor alvorligt er det, hvis den bliver forstyrret?

- Hvis du kan se ud ad vinduet, og der er et godt udsyn, så betyder det mindre, men hvis sigtbarheden rammer nær nul, og den ikke kan måle det her, så er det en latent risiko, der er et problem, siger Tom Zøllner.

Ingen grund til at frygte 5G-påvirkning i Europa

Som bekendt udrullede vi her i Danmark vores 5G-netværk tilbage i 2020. Det betyder dog ikke, at passagerer, der flyver til og fra danske lufthavne, skal frygte for, at 5G-signalerne går i navigationsudstyret.

Det understreger kommunikationschef i Norwegian Andreas Hjørnholm.

- Det er ikke relevant for vores flyvninger, fordi det 5G, vi har i Europa, ligger på en anden, svagere frekvens end det, de bruger i USA. Derfor går det ikke i udstyret på samme måde, siger han.

I den rapport, som EU's luftfartsmyndighed, EASA, har lavet på emnet fremgår det også, "at der ikke er blevet fundet nogen risiko for usikker interferens i Europa".

Samtidig anerkender EASA rapporten fra de amerikanske luftfartsmyndigheder, der konkluderer, at den potentielle risiko er specifik for USA, fordi deres sendemaster sender med større kraft og på andre frekvenser.

SAS: Det bliver ikke et problem, når vi skal flyve til USA

Hos SAS fortæller man også, at man ikke har problemer på flyvninger i Europa, fordi 5G-netværket sender anderledes, men selskabet har også - modsat Norwegian - en lang række flyvninger til lige præcis USA.

- Vi gør ikke noget ved vores flyvning til USA lige nu, fordi vi ikke ved, om det her påvirker lufthavne, vi flyver til, og fordi den potentielle interferens kun er et problem, når der er meget lav sigtbarhed på grund af meget dårligt vejr, siger Alexandra Lindgren Kaoukji, der er pressechef i SAS.

Alexandra Lindgren Kaoukji fortæller, at SAS har fået oplyst, at interferensen påvirker Boeing-fly mere end Airbus-fly. Flyselskabet flyver primært med sidstnævnte, når de flyver til USA. (Foto: TT News Agency © Ritzau Scanpix)

Og skulle SAS-piloter ende i en situation, der potentielt ville kunne udvikle sig farligt, så vil flyet helt naturligt blive ledt videre, siger hun.

- Skulle vi flyve ind til en lufthavn, hvor der er kraftig 5G-interferens og meget dårligt udsyn, så vil vi blive omdirigeret til en anden flyveplads, der ikke har denne her problematik.

Så står I en situation, hvor denne her radiohøjdemåler vil blive påvirket af 5G og det så kan påvirke indflyvningen, så vil I godt love, at I omdirigerer flyet til en anden lufthavn?

- Ja, præcis. Men det kræver altså, at vi står i en situation, hvor 1: 5G-signalet skal påvirke vores fly, 2: Vejret skal være virkelig dårligt, 3: Vi skal ende i situationen, inden Airbus og Boeing, der arbejder i døgndrift på at få løst problemet, får det løst, afslutter Alexandra Lindgren Kaoukji.