Menneskelige fejl skyld i ulykke

Oplysninger fra den sorte boks i det russiske passagerfly, der mandag aften kolliderede med et tysk transportfly, viser, at de schweiziske flyledere gav ordre til flyet om at dykke kun 50 sekunder før sammenstødet.

Det er endnu uvist, hvad der førte til ulykken mandag aften,hvor et russisk passagerfly kolliderede med et tysk transportfly,men tilsyneladende skete ulykken på grund af en serie af alt forsene reaktioner.

1131 mennesker mistede livet i 2000 iforbindelse med passagerflyvning. I 1999 døde kun 674 ipassagerflyvningen.

I 2000 skete der 34 flyulykker, sominvolverede dødsfald. Gennemsnitligt har der været 48 dødsulykkermed fly igennem de sidste 10 år.

Oplysninger fra den sorte boks i det russiske passagerfly viser,at de schweiziske flyveledere, der havde opsynet med flyet påulykkestidspunktet, gav ordre til flyet om at dykke kun 50 sekunderfør sammenstødet. Det rapporterer det russiske nyhedsbureauRIA-Novosti. Ifølge den tyske pilotforening er det normale 5-10minutter.

Det schweiziske Skyguide, der er et af Europas få privatiseredekontrolorganer for lufttrafik, oplyser, at dets flyveledere tregange havde givet piloten i den russiske maskine instrukser om atflyve i en højde på omkring 11.000 meter. Den russiske pilotsvarede ikke på de første radioopkald og reagerede derfor selv altfor sent.

Endelig foretog det tyske transportfly på egen hånd enundvigemanøvre, der kun førte maskinen ind på en nykollisionskurs.

Selvom efterforskningen nu er godt i gang, vil der sandsynligvisgå lang tid, før et ansvar kan placeres. Eksempelvis tog detomkring tre måneder ved SAS-flyulykken i Linate-lufthavnen i Milanosidste efterår.

Mange børn blandt de dræbte

Sammenstødet skete i 12 kilometers højde over Überlingen vedBodensøen i Sydtyskland, og det kostede 71 mennesker - herunder 52skolebørn - livet. Børnene var på vej på to ugers ferie på detspanske feriested Costa Dorado.

De forulykkede fly var et russisk Tupolev Tu 154-passagerfly oget Boeing 757-fragtfly. Tupolev-flyet var på vej fra Moskva viaMünchen til Barcelona, mens Boeing-flyet tilhørte kurerfirmaet DHLog var på vej fra Bahrain via Bergamo i Italien til Bruxelles.

Vragdele faldt ned over by

Ulykken medførte, at brændende vragdele faldt ned over etboligkvarter ved Überlingen, hvor de medførte omfattende skader. Enskole, en landbrugsejendom og flere huse brød i brand.

Vragdelene blev spredt over et område i en radius på 30kilometer fra ulykkesstedet, og det blev gennemsøgt med helikoptereog over 100 redningskøretøjer af politiet. Ingen mennesker blevdræbt af de nedfaldne vragdele.

Øjenvidner siger, at de så to brændende vrag, og at himlen blevoplyst af en eksplosion i forbindelse med ulykken.

//detectBrowser();// Tupolev TU-154 har tre jetmotorer og kan rumme optil 180 passagerer.

Det blev taget i brug for første gang i 1972. I lang tid harflyet været rygradden i den sovjetiske lufttransport, og omkring137 mio. passagerer blev i 1990 befordret i Tupolev TU-154-fly.

Der er konstrueret 923 fly, hvoraf godt 500 stadig er i brug iRusland.

Flyet Det forulykkede fly tilhører selskabet BashkirianAirlines.

Udover små lettere fly og helikoptere benytter BashkirianAirlines hovedsageligt en flåde af Tupolev TU-154-fly til deresruteflyvninger.

Flyselskabet Siden det første Tupolev TU-154-fly blev producereti 1968, har der været 28 dødsulykker med denne flytype, derfortrinsvis bruges i nuværende og tidligere kommunistlande som Kinaog Cuba.

Indtil juli 2001 kunne kun to af Tupolev TU-154-ulykkernetilskrives tekniske problemer.

Ulykker 28 gange har Tupolev TU-154-flyet været involvereti ulykker. Dette tal ligger inden for "normalen" i forhold tilandre fly. Eksempelvis har 68 Boeing 727 ud af i alt 1600 væretinvolveret i ulykker.

Sammenligning holder dog ikke helt, da Boeing 727 genereltflyver mere end Tupolev 154, ligesom Tupolev'en som oftest flyver iområder med knapt så gode lufttrafikale og vejrmæssige forhold. Påden måde er flere af Tupolev-ulykkerne ikke sket pga. flyet, meneksempelvis pga. vejrliget.

Statistik

Facebook
Twitter