Myrer, ukuleler og skinkeformede puder: Hyperspecialbutikker hitter i Berlin

I Berlin vokser detailhandlen - ikke mindst på grund af små butikker, der typisk kun sælger ét produkt.

Det må have været i 2012. En af mine venner i Danmark skulle giftes. Han var meget klar omkring, hvad han ville have i bryllupsgave af mig: En sofapude i serranoskinkeform – fra butikken Aufschnitt (”Pålæg”) i Berlin-bydelen Friedrichshain.

Han havde kastet sin kærlighed på den under et besøg hernede. Og jeg kendte jo godt slagterbutikken med de mange skumgummifyldte pølser, skinker og spareribs i stof. Aufschnitt var et fænomen allerede dengang. Men jeg kan huske, at jeg tænkte, "den butik er for sær, den holder ikke ret lang tid."

Men det gjorde den. Syv år senere går jeg forbi den hver morgen, når jeg bringer min datter i vuggestue. Og den løber rundt, siger ejeren, Silvia Wald, da jeg en dag kigger ind forbi igen.

Silvia Wald viser "kødmontren" frem i sin specialbutik 'Aufschnitt', som betyder pålæg. (Foto: Torben Kjærsgaard Madsen © DR Nyheder)

- Jeg sælger rigtig meget på nettet. Især til folk i Asien. De værdsætter den slags på en helt anden måde end folk her, der mere ser stofpølserne og skinkerne som en sjov gaveartikel.

Selvom hun sikkert kunne klare sig med onlinehandel alene, så er det vigtigt for Silvia Wald at holde fast i sin butik, der er som taget ud af en surrealistisk tegnefilm.

- Varerne her i slagtermontren virker nærmest som en magnet på folk. De skal hen og røre ved det. De kan jo godt se, at det ikke er kød. Men hvad er det så? Silvia Wald griner, når hun beskriver kundernes fascination af de aparte produkter.

I videoen her kan du se nogle af produkterne i Silvia Walds "pålægsforretning":

Én type vare per butik

Det er en fascination, som har bragt hende i alverdens rejsebøger og artikler. Som har været medvirkende til, at hun kan overleve i en tid, hvor mange andre butikker kaster håndklædet i ringen. De taber kampen mod onlinegiganter, der sælger alt fra knappenåle til køleskabe, og hvor købet kun kræver et klik.

I Danmark har omkring 3.000 detailbutikker måttet lukke i de seneste 10 år. I store dele af Tyskland kæmper de også. Men i Berlin ser det helt anderledes ud. Her vokser detailhandlen og kan ansætte stadigt flere medarbejdere.

Og det er ikke mindst små foretagender som Aufschnitt, der trives i den tyske hovedstad.

De er blevet kaldt ”hyperspecialiserede” butikker. For de sælger typisk kun ét produkt. Og de sikrer i reglen deres indtægter med onlinesalg. Men de tilbyder også en rigtig butiksoplevelse, som i stigende grad vinder kunder tilbage fra nettet.

En kunde giver en af ukulelerne en prøvetur i butikken Leleland. (Foto: Torben Kjærsgaard Madsen © DR Nyheder)

Det gælder blandt andet butikken Leleland. Europas største forretning for ukuleler ligger i Berlin-bydelen Kreuzberg. Og selvom man kan købe de små guitarer på nettet, så får butiksejer Harald Truetsch stadigt flere kunder i butikken.

- De kommer helt fra Argentina. Fra Israel. Og i meget stor stil fra Beneluxlandene og de nordiske lande, forklarer han, da jeg besøger ham.

Kort efter går butiksdøren op, og en canadisk musiker kommer ind. Han skal snart give koncert, men hans elektriske ukulele er i stykker. Harald Truetsch tager et par nye ned fra væggen, som er i canadierens prisklasse.

- Instrumenter er jo noget, man gerne vil prøve at spille på og sammenligne, siger han – og forklarer dermed en af fordelene ved rigtige butikker.

Særlige berlinske butikker

Hos Berlins handelsstandsforening, HBB, følger man opmærksomt den voksende tilstrømning til de hyperspecialiserede butikker.

- Det er helt klart en model, der rummer perspektiver for fremtiden, siger formand Nils Busch-Petersen - om kombinationen af ekstrem specialisering, online- og butikshandel.

Men han understreger også, at der nogle særlige forhold i Berlin, som danner grobund for den slags foretagender. For eksempel deres historiske rødder i hovedstaden.

Indtil 1930'erne var detailhandlen præget af tyske jøder, som stod bag kasseapparatet i hver fjerde større forretning og ejede 75 procent af de berlinske stormagasiner. Men da nazisterne kom til magten, blev jøderne fordrevet og myrdet. To tredjedele af de godt 9.000 jødisk ejede forretninger forsvandt fra bybilledet. I DDR-diktaturet, der fulgte, blev alle detailbutikker med mere end 10 medarbejdere tvangskollektiviseret.

På den måde opstod der en slags tomrum i detailhandlen. Og i det tomrum begyndte der at spire alle mulige små butikker frem. De specialiserede sig i varer, som man ikke kunne få i stormagasiner og indkøbscentre.

Lav husleje giver medvind

I årtier har de små butikker nydt godt af meget lave leveomkostninger og huslejer i Berlin.

- På et hovedstrøg som Kurfürstendamm betaler butikkerne i dag omkring 300 euro i husleje pr. kvadratmeter - cirka 2.200 danske kroner. Hvis du går ned ad en sidegade, så koster lejen stadig kun 30 euro pr. kvadratmeter, forklarer Nils Busch-Petersen.

- Detailhandlen i Berlin har også nydt godt af det faktum, at hovedstaden er vokset enormt, fastslår formanden for byens handelstandsforening.

- Du skal tænke på, at der i de senere år er kommet op mod 40.000 tilflyttere til byen årligt. Så markedet og efterspørgslen er altså også vokset markant. Og Berlin er fuld af skøre kugler. De køber de mærkeligste ting!

Myrer, der sælger som varmt brød

Men betingelserne for butiksejere bliver dårligere i Berlin. Silvia Wald fra Aufschnitt er en af dem, der kæmper med de hurtigt voksende lejepriser i hovedstaden. Hun er blevet nødt til at supplere salget af stofpølser med bestillingsopgaver for større firmaer.

Til trods for de mange nye ukulele-købere, driver Harald Truetsch et lille firma for grafisk design – i baglokalet af sin butik. De to hyperspecialister tjener altså ikke styrtende.

Det gør de til gengæld i en anonym industribygning i forstaden Steglitz. Herfra sælger Martin Sebesta myrer online – til kunder på hele kloden.

Martin Sebesta viser en af sine særlige myrer frem. (Foto: Torben Kjærsgaard Madsen © DR Nyheder)

Da jeg besøger ham i hans ”Antstore”, er nogle af hans medarbejdere ved at pakke store og små, brune og sorte myrer i rør og kasser til forsendelse. Andre medarbejdere er i fuld gang med at fremstille sindrige myrefarme i plexiglas. Og så er der dem, der bestyrer den tilhørende butik med alt, hvad man skal bruge som myreejer.

- Vi prøvede at udvide sortimentet med vandrende pinde og øgler. Men det duede ikke. Hvis du vil overleve, bliver du nødt til at specialisere dig, fastslår Martin Sebesta.

Og strategien synes at gå op. I dag er Antstore verdens største leverandør af myrer til private.

En flugt fra ensomheden

Ikke desto mindre tror Martin Sebesta på, at fremtiden også ligger i det fysiske salg – ikke bare fordi hans butik er et trækplaster for fædre og sønner, der vil se vrimlen af myrer i de utallige udstillingsmontrer.

- Omkring 2005 opstod der den her hype, at alle ville købe alt på internettet. Men i de seneste år har vi oplevet, at folk vender tilbage til butikken. Nogle af dem kommer hele vejen fra Kina. De savner oplevelsen af at snakke med nogen om deres hobby og blive rådgivet.

Det bekræfter Nils Busch-Petersen fra Berlins handelsstandsforening.

- Folk sidder jo og bliver ensomme ude foran deres computere. De vil gerne ud at møde mennesker og opleve noget igen. Og hvor kan man gøre det så ukompliceret og uforpligtende som i en butik?

Facebook
Twitter