NGO: Pas på med at støtte børnehjem

De fleste børn på børnehjem i u-lande er ikke forældreløse, men lokket fra deres forældre på grund af humanitær turisme, advarer NGO

Sébastian Marot er direktør for og stifter af Friends International, som netop har lanceret en kampagne, der advarer mod humanitær turisme. (© Friends International)

- Jo mere, du donerer, jo flere forældreløse skaber du.

Sådan lyder det i en viral kampagne fra børnehjælps-NGO'en Friends International. Kampagnen er en reaktion på den stigende udviklingen i såkaldt humanitær turisme, hvor især unge forener ferie og frivilligt arbejde.

De kaster nemlig typisk deres kærlighed på børnehjem, fortæller Sébastian Marot, direktør for og stifter af Friends International.

- Der er folk, der udnytter situationen ved at åbne børnehjem, der er tilgængelige for offentligheden. Det er ren udnyttelse af børnene, for de bliver brugt til at tiltrække turister, der lader sig fotografere med børnene og giver penge til børnehjemmets ejere, siger Marot til DR Nyheder.

Jo mere slidt, jo bedre

Ifølge Sébastian Marot går donationer ikke til at forbedre livsvilkårene for de børn, der lever på børnehjemmene. I stedet ryger de direkte i ejernes lommer.

- For at det fungerer, skal børnehjemmet se krakeleret ud for at tiltrække mest mulig medlidenhed. Så når pengene kommer, bliver børnehjemmet naturligvis ikke repareret, og børnene får heller ikke nyt tøj, for det ødelægger marketingstrategien.

- Pengene går i chefens lommer og ikke derhen, hvor turisterne håber.

Ligesom det er tilfældet i Nordthailand, Myanmar og flere afrikanske lande, har Cambodja som følge oplevet en stærk vækst i børnehjem de senere år - børnehjem, som der slet ikke er brug for.

- I Cambodja - og mange andre lande - har samfundet stabiliseret sig, folk er blevet rigere, folk er blevet bedre i stand til at tage sig af deres børn, og de sociale systemer er ved at blive genopbygget. Børnehjem er en løsning under kriser, når familier er blevet skilt, børn er blevet væk eller der er mange døde, men slet ikke i et land i hurtig udvikling, siger Sébastian Marot.

Markedsføring og god samvittighed

Når der alligevel er vokset børnehjem frem som paddehatte, skyldes det mindst to faktorer, mener han.

- Det skyldes til dels marketing. For at opnå penge fra vestlige donorer skal budskabet være relativt simpel for at nå ud til flest mulige, og budskabet om en forældreløs fungerer virkelig, virkelig godt.

- Men det skyldes også markedet for humanitær turisme, hvor folk ønsker en meget stærk personlig oplevelse og en god følelse. Og der synes det lige for at besøge et børnehjem, siger Sébastien Marot.

Lovning på et bedre liv

Skal man tro FN's børneorganisation Unicef er kun 74 procent af de officielt 48.000 børn på Cambodjas børnehjem reelt forældreløse.

Typisk afgiver forældrene deres børn mod løfte om en bedre tilværelse. Men børnehjælpsbørn lever i et lukket miljø omgivet af fremmede, lyder advarslen fra Friends International.

- At vokse op i et børnehjem kan være en traumatisk oplevelse. I stedet for at leve med deres familier, hvor de hører til, vokser børnene op omgivet af fremmede.

Sagen kort

  • Flere internationale organisationer og virksomheder tilbyder unge muligheden for at udføre humanitært arbejde indenfor blandt andet medicin og sundhed, undervisning, veterinærmedicin og sport, ofte som led i et sabbatår.

  • Det frivillige arbejde markedsføres blandt andet med, at de unge - trods manglende uddannelse, kan få erhvervserfaring inden for deres fremtidige beskæftigelse.

  • I Danmark kan det frivillige arbejde også bruges til at optjene point til Kvote 2 ansøgninger til videregående uddannelser.

  • Priserne rangerer fra mellem 12.000 og 41.000 kroner, hvoraf de dyreste tilbud også indbefatter sprogkurser. Prisen dækker ikke udgifter til flybilletter, visum og arbejdstilladelse.

Facebook
Twitter