Nordisk oprør over bare danske bryster

Sveriges svar på Rådet for Større Færdelssikkerhed har klaget over en dansk trafikkampagne, der skal få bilisterne til at overholde fartbegrænsningerne. I kampagnen indgår nemlig topløse unge kvinder, og det støder nordiske trafikforskere.

Trafikkampagnen med bare bryster har virket. Det mener Rådet For Større Færdelssikkerhed. (Foto: Skærmdump)

Der gik et sus af forarget stilhed gennem en stor samling nordiske trafikforskere, da arrangørerne viste en dansk kampagne for at få især unge bilister til at overholde fartbegrænsningerne.

Filmen foregiver at være et nyhedsindslag, hvor en forbløffet journalist kigger på et fænomen i den danske bytrafik: Topløse unge damer, som vifter med farttavler for at minde bilisterne om, at de kun må køre 50 kilomter i timen.

Nu har Rådet for Større Færdselssikkerhed fået en official klage fra sin svenske søsterorganisation.

Krænket over filmen

VTI – Statens väg- och transportforskningsinsitut - klager over, at den lille film overhovedet blev vist for de 700 trafikforskere, som var samlet til et årligt arrangement i Linköping i januar. VTI mener, at flere af deltagerne følte sig decideret krænket af filmen.

I følge den svenske avis Aftenposten har Rådet for Større Færdselssikkerhed endnu ikke svaret på klagen fra VTI.

På Rådets hjemmeside ligger en pressemeddelelse fra midt i januar, hvor man udtrykker stor tilfredshed med kampagnen.

Vatikanet ser med

Der er nemlig tale om et eksperiment, hvor man forsøger at nå ud til en modtagergruppe, som bliver stadigt vanskeligere at nå ad de traditionelle kanaler.

Og det lader til at være lykkedes

Rådet for Større Færdseslsikkerhed kunne i hvert fald 14. januar konstatere, at 6.5 millioner netbrugere havde klikket på filmen. Selv i Vatikanet er der blevet klikket.

Viral spredning

Den måde at få sit budskab ud på – ad nettets egne kanaler – kaldes viral. Filmen spredes som en computervius. Folk sender den til til hinanden og uploader den på steder, hvor man deler filer.

Rådet for Større Færdseslsikkerhed skriver, at filmen er udråbt til den mest virale film på nettet af det opinionsledende amerikanske webmagasin "Contagious".