Norsk superskib skal løse MH370's mystiske forsvinden

Skibet Seabed Constructor skal nu lede efter det forsvundne fly i Det Indiske Ocean.

Det norske skib blev bygget i 2014 og er et af de mest avancerede skibe til undersøgelser af havbunden. (© DR Nyheder)

Det er fortsat et stort mysterium, hvad der skete med Boeing-flyet MH370, som forsvandt sporløst i Det Indiske Ocean for snart fire år siden.

Trods gentagne forsøg er det endnu ikke lykkedes at lokalisere flyet fra Malaysia Airlines, der havde 239 passagerer og besætningsmedlemmer med ombord.

Og sidste år valgt de australske, kinesiske og malaysiske myndigheder så at indstille eftersøgningen, der var den største i luftfartshistorien, da de efter tre år endnu ikke havde gjort afgørende fund i det kæmpe ocean.

Men nu vil det amerikanske firma Ocean Surveyor genoptage eftersøgningen af flyet, der forsvandt fra radaren den 8. marts 2014.

Firmaet har ifølge ugemagasinet The Economist leaset det topmoderne, norske skib Seabed Constructor, der blev bygget i 2014.

Og ifølge Andreas Krog, der er redaktør for netmediet Check-In, er det ikke noget helt almindeligt skib, firmaet har skaffet til opgaven.

- Det er et af verdens mest avancerede skibe til undersøgelser af havbunden, som blandt andet bliver brugt af olieindustrien. Det er blandt andet udstyret med flere autonome miniubåde, som den kan sende ud i farvandet og scanne havbunden, forklarer han.

De ubemandede ubåde kan ifølge The Economist nå ned på 6.000 meters dybde. Det er dybere end den ubåd, som blev brugt under den seneste eftersøgning.

Det største mysterium

Målet er at få løst det, som Andreas Krog betegner som ”det største mysterium i international luftfart i rigtig mange år”, og give de pårørende klarhed om styrtet.

Flyet skulle egentlig fra Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur, til den kinesiske hovedstad, Beijing. Men kort efter afgangen forlod flyet af uvisse årsager sin rute, afbrød radiokontakten og satte i stedet kursen sydpå.

Teorien er, at det fortsatte med at flyve, indtil det løb tør for brændstof, hvorefter det styrtede ned i Det Indiske Ocean.

- Allerede i dagene efter styrtet, opstod der myter, rygter og konspirationsteorier om flyet. En af dem var, at det i virkeligheden var myndighederne, der havde tvunget flyet ned. Nu vil myndighederne gerne have lukket det kapitel en gang for alle.

Stor dusør i vente

Samtidig vil det amerikanske firma gerne have fingrene i den dusør på 440 millioner kroner, som den malaysiske regering har udlovet til dem, der finder flyets sorte boks, der kan give klarhed om styrtet.

- Den malaysiske regering havde allerede for et år siden sagt, at den ville stoppe eftersøgningen. Men nu prøver man med dusørmodellen, siger Andreas Krog.

Ocean Surveyor vil dog kun vil få pengene, hvis de finder vraget, og derfor må firmaet selv betale for efterforskningen.

Det koster én million kroner per dag at bruge skibet. Og ifølge The Economist har de valgt at igangsætte efterforskningen, selvom de endnu ikke har underskrevet nogen kontrakt med de malaysiske myndigheder.

I 2015 fandt man et vragstykke fra MH370 på øen Reunion, der ligger ud for den afrikanske østkyst. (Foto: handout © Scanpix)

Hvis man leder længe nok

Men hvor myndighederne fra Australien, Malaysia og Kina skulle finkæmme et område på omkring 120.000 km2 i Det Indiske Ocean, er det område nu blevet indskrænket til omkring 25.000 km2.

Det skyldes ifølge Andreas Krog omfattende beregninger, der er blevet foretaget siden styrtet.

- Beregningerne er blandt andet baseret på de ganske få vragrester, der er skyllet i land på den afrikanske østkyst.

Spørgsmålet er så bare, om man denne gang får lokaliseret flyet.

- Der vil blive gjort rigtig meget for at finde flyet, men Det Indiske Ocean er stadig meget, meget stort. Men hvis man leder længe nok, så finder man det. Det så man med det Air France-fly, der styrtede ned mellem Rio de Janeiro og Paris. Der ledte man i to år, før man fandt den sorte boks.

Facebook
Twitter