Ny fransk lov forbyder indenrigsflyvninger på ruter med tog-alternativ

Flere flyruter fra Paris lukker til efteråret, hvis Senatet siger 'oui' til kontroversielt klimatiltag.

Den franske regering gav for et år siden Air France-KLM tilsagn om et milliardlån på betingelse af, at en række indenrigsflyvninger blev droppet. Den nye lov vil dog også udelukke lavprisselskaber på de berørte strækninger. (Foto: Christophe Petit Tesson © Scanpix)

Et flertal i den franske nationalforsamling er blevet enige om at nedlægge en række flyruter, der i forvejen er serviceret af konkurrencedygtige togforbindelser.

Loven er en del af en række grønne initiativer, der skal reducere Frankrigs CO2-aftryk, og gælder for korte indenrigsruter, hvor rejsetiden med tog er under to og en halv time.

Det skriver The Guardian.

Konkret vil det betyde, at ruterne fra lufthavnen Paris-Orly til Bordeaux, Lyon og Nantes står til at lukke 1. september, hvor loven skal træde i kraft.

En række franske indenrigsruter står til at lukke, mens andre går fri. (Foto: (C) DR Nyheder)

Først skal tiltaget dog gennem Frankrigs andet lovgivende kammer, Senatet, hvor de 321 medlemmer skal give grønt lys.

Air France-KLM har forpligtet sig til at reducere antallet af indenrigsruter med 40 procent i løbet af i år. (Foto: Christophe Petit Tesson © Scanpix)

Borgerting ville gå endnu længere

Tiltaget er en mindre omfattende version af en række anbefalinger fra præsident Emmanuel Macrons borgerting, der skal pege på, hvordan Frankrig reducerer sit CO2-aftryk med 40 procent i 2030 i forhold til 1990.

Borgertinget havde anbefalet, at samtlige indenrigsflyvninger mellem destinationer, der kan nåes på under fire timer med tog, skulle lægges i graven.

Frankrig har en veludviklet jernbane, hvor højhastighedstoget TGV har været i drift siden 1981. (Foto: Charles platiau © Scanpix)

En anbefaling, der har mødt stor modstand fra flere franske regioner og fra Air France-KLM, der ligesom andre flyselskaber er hårdt ramt af rejserestriktioner i forbindelse med coronapandemien.

- Parlamentet valgte grænsen på to og en halv time for togrejser, da fire timer ville begrænse adgangen til områder, der ofte er isolerede, såsom Centralmassivet (Massif Central, bjergregion, red.).

- Det ville medføre uligheder i hele landet, siger transportminister Jean-Baptiste Djebbari.

Forbrugerorganisation glæder sig

Forslaget blev vedtaget sent søndag aften trods protester fra begge sider af nationalforsamlingen.

Ifølge det socialistiske parti, PS, medfører tiltaget for høje menneskelige omkostninger i form af jobtab i luftfartsbranchen.

Omvendt mener De Grønne, at kompromiset er for uambitiøst i forhold til borgertingets forslag.

Det vil koste for mange job i luftfartssektoren, hvis loven bliver til virkelighed, lyder en del af kritikken. (Foto: Charles platiau © Scanpix)

I den franske forbrugerorganisation UFC-Que Choisir vurderer man til gengæld, at der er fornuftige klimagevinster ved loven - uden at forbrugerne lider større transportmæssige afsavn.

Ifølge organisationen udleder flyrejser 77 gange så meget CO2 på de berørte strækninger, selvom toget er billigere og i gennemsnit kun øger rejsetiden med 40 minutter.

Østrig har forbudt korte flyrejser

Frankrig er ikke det eneste land, der har taget skridt mod at forbyde indenrigsflyvning.

Østrigs regering har indført en særskat på flyrejser på under 350 kilometer og forbudt flyruter, hvor der eksisterer togforbindelser med rejsetider på under tre timer.

Austrian Airlines måtte sidste år nedlægge sin rute mellem Wien og Salzburd til fordel for en togforbindelse. (Foto: Lisi Niesner © Scanpix)

I Holland sagde parlamentet i 2019 ja til at stoppe flyvninger mellem Amsterdam Schiphol og Zaventem i Bruxelles.

Dette blev dog ikke indført, da det stred imod EU's regler om fri bevægelighed.

Detaljerne omkring de berørte franske ruter bliver offentliggjort på et senere tidspunkt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk