Ny Scandinavian Star-rapport modsiger politiets konklusioner

Brandrapport viser, at der må have været tilført brandbart materiale for at skabe brandene ombord Scandinavian Star.

Tirsdag valgte norsk politi efter to års efterforskning at henlægge sagen om branden på Scandinavian Star. (Foto: Løchen © Scanpix)

Brandene ombord på Scandinavian Star nåede kun det voldsomme omfang, de havde, fordi de meterhøje flammer var blevet tilført ekstra brandbart materiale.

Det er konklusionen fra en ny brandrapport, som i dag er blevet fremlagt på et pressemøde af brandingeniørerne Håkon Winterseth og Ståle Eilertsen fra selskabet Firesafe.

Faktisk skulle brandene, der hærgede færgen i over 38 timer den 7. april 1990, have været tilført brandbart materiale svarende til 12.600 barstole for at blive så voldsomme.

I diskoteket, der brændte fuldstændig ned, var der kun omkring 100 stole.

Rapporten er udarbejdet på vegne af 'Stiftelsen efterforskning af mordbrannen Scandinavian Star'.

Under overskriften 'Politiets henlæggelse af et massemord' blev konklusionen på rapporten præsenteret ved pressemødet i dag. Rapporten går i rette med politiets efterforskning af skibsbranden, der kostede 159 mennesker livet.

Pressemødet kommer efter, at norsk politi i sidste uge meddelte, at der er sat foreløbigt punktum for efterforskningen, som ikke har givet nok beviser til at mistænke nogen for at stå bag branden.

Med på mødet var også den tidligere danske hovedundersøger, Flemming Thue Jensen, som fastholder, at de skyldige skal findes blandt besætningsmedlemmerne.

Ifølge Firesafe-ingeniørerne er politiets efterforskning præget af fejl og mangler, og de sagkyndiges vurdering kalder de 'værdiløs'. Særligt når det handler om, hvordan brandene har spredt sig.

- Vi har undret os længe over dette. Og konklusionen er, at skadeomfanget ikke har været muligt uden, at man har tilført store mængder brandbart materiale. Der er simpelthen ikke brandbart materiale nok på stedet, siger Håkon Winterseth til Dagbladet.

Ifølge rapporten fra Winterseth og Eilertsen kan brandene - i modsætning til hvad politiet og den oprindelige vurdering fra de sagkyndige har slået fast - ikke være spredt naturligt og antændt på grund af den høje varme, som blev ledt gennem skibets skrog og stålkonstruktioner.

- Hvis skroget på skibet var blevet så varmt, som påstået, ville malingen være blevet brun, herefter sort og skallet af. Det ser vi ingen steder. Der var desuden store afstande og tidsrum mellem de forskellige brande, og det underbygger, at det ikke kan have været naturlige følgebrande, siger Winterseth.

Ifølge beregninger i Firesafe-rapporten manglede skibet i omegnen af 120.000 liter diesel, og det kan være forklaringen på, at brandene har spredt sig. Ifølge stiftelsen vil det have været enkelt for personer med kendskab til skibet at lede diesel ud. Den teori har politiet afvist.

Facebook
Twitter