Online-markedet Alibaba sætter nye salgsrekorder på 'Singles Day'

Stor shoppedag i Kina slog i går alle salgsrekorder hos e-handelsplatformen Alibaba.

Arbejdere i Kina er ved at sortere pakker efter Singles Day. (Foto: Str © Scanpix)

De fleste virksomheder ville nok være ovenud lykkelige for en årlig omsætning på en milliard dollar (ca. 6,5 milliarder kroner, red.).

Men det var, hvad det kinesiske onlinemarked Alibaba blot skulle bruge 85 sekunder på at sælge for i går til den såkaldte Singles Day, som er det nyeste skud på stammen af store shoppingdage.

Her kan kunderne finde gode tilbud, som de blandt andet kan købe online hos Alibaba, der er en platform for virksomhederne til at sælge deres varer.

I alt blev der hos Alibaba handlet for mere end 30,8 milliarder dollar, svarende til 202 milliarder kroner, og dermed slår de alle salgsrekorder, skriver BBC.

I USA hedder den største shoppingdag 'Black Friday', som ligger dagen efter Thanksgiving. Og her blev der til sammenligning 'kun' handlet for 33 milliarder kroner sidste år.

Ifølge Forbes slog fænomenet Singles Day for alvor igennem som en kommerciel shoppedag i 2009, da Alibaba begyndte at satse på den.

For selvom andre internetbutikker også har taget dagen til sig, så forbindes den stadig primært med Alibaba.

Og fænomenet er kommet for at blive. For salget er steget stejlt år for år siden 2009, og der blev i år solgt for 27 procent mere end i 2017.

Er på vej til Danmark

I Danmark er vi også så småt ved at tage den store shoppedag til os.

I går kunne man blandt andet finde gode tilbud hos en lang række danske butikker som Elgiganten, Jysk og Saxo.

De rider derfor med på den bølge, som især er blevet populær i Kina, efter at en gruppe kinesiske studerende eftersigende opfandt singlernes dag tilbage i 90'erne. De ville nemlig fejre, at de var singler ved at købe gaver til sig selv.

Datoen den 11/11 er heller ikke tilfældig. Ettallerne symboliserer den enlige og udover at blive fejret med gode tilbud, fejrer man i Kina også dagen sammen med sine venner og tager i byen.

Store tilbudsdage:

  • Black Friday Den travleste indkøbsdag i USA er Black Friday. Oprindeligt skydes julehandlen i USA i gang med parade, julepynt og lignende fredagen efter Thanksgiving. Med tiden begyndte flere butikker at holde længere åbent og lokke kunderne med nedsatte varer. Det har spredt sig til andre lande som eksempelvis Danmark, hvor flere butikker disker op med gode tilbud denne dag.

  • Cyber Monday - er opstået i kølvandet på Black Friday og falder mandagen efter Thanksgivning. Ordet er ’opfundet’ af marketingsfolk i forsøget på at få folk til at handle online i stedet for i de fysiske butikker. Dagen er efterhånden ved at nærme sig Black Friday i omsætning, og I Danmark benytter flere butikker også Cyber Monday til at give gode tilbud.

  • Open By Night Flere gange om året afholder forskellige danske byer Open By Night, hvor butikkerne i byen har længere åbent og flere gode tilbud. På den måde forsøger butikkerne at få indbyggerne til at handle i lokalområdet i stedet for i store indkøbscentre eller over nettet. Fænomenet stammer fra Norge og blev første gang afholdt i Danmark i Brønderslev tilbage i 1995.

  • Singles Day Man ved ikke med sikkerhed, hvor dagen har sin oprindelse fra. Men efter sigende stammer den fra en flok unge mænd på Nanjing Universitet i Kina, der ville fejre, at de var singler. Derfor faldt dagen også den 11/11, hvor ettallerne symboliserer den enlige. Dagen spredte sig ud i samfundet og blev samlet op af e-handelsplaformen Alibaba og er nu verdens største udsalgsdag.

  • Kilder: Politiken.dk, tvmidtvest.dk, blackfridaydanmark.dk

Facebook
Twitter