Orangutangfilm blev forbudt på TV: Nu er den set mere end ti millioner gange

Kampagnefilm fra britisk supermarkedskæde er blevet forbudt, fordi den betragtes som politisk.

Rang-tan er navnet på den orangutang, der spiller hovedrollen i kampagnefilmen, som er blevet forbudt på TV.

En tegnefilm med en nuttet orangutang-unge, der flytter ind på en lille piges værelse, er blevet centrum for en større debat om klima, politik og censur i Storbritannien.

Filmen, der er indtalt af skuespillerinden Emma Thompson, blev oprindeligt produceret af Greenpeace. Den skulle efter planen være årets julekampagnefilm for den britiske supermarkedskæde Iceland. Men inden den nåede de britiske TV-skærme, blev den ramt af et forbud fra det organ, der kontrollerer reklamer i Storbritannien, Clearcast.

Kampagnefilmen er ifølge Clearcast for politisk til TV og må derfor ikke bruges. Men forbuddet har muligvis været det bedste, der kunne ske for den lille film - og for virksomheden. Efter de lagde filmen på deres Facebookside, er den nemlig på bare to dage blevet vist mere end ti millioner gange og har fået 28 tusinde kommentarer.

Kontroversielle palmeolie

Den lille orangutang, der spiller filmens hovedrolle, fortæller i filmen, at dens hjemsted er blevet ødelagt af mennesker. Man ser store gravemaskiner, der fælder træer for at få plads til at plante oliepalmer.

Og palmeolien er helt central for sagen med den lille film. Virksomheden Iceland slår sig nemlig op på at ville stoppe brug af palmeolie, inden året er omme. Derfor lavede de en aftale med Greenpeace, der som miljøorganisation kæmper imod brug af palmeolie, om at bruge deres kampagnefilm i virksomhedens julekampagne.

Og netop Greenpeace er den officielle årsag til, at filmen er blevet forbudt, lyder det fra Clearcast. Greenpeace er ifølge begrundelsen en politisk organisation, og det er ikke tilladt at sende politiske reklamer på britisk TV.

Vrede kommentarer

Men den begrundelse møder ikke meget forståelse blandt de tusinder af personer, der har delt filmen på nettet, siden den blev lagt på virksomhedens Facebookside den 9. november.

Størstedelen af kommentarerne er uforstående overfor beslutningen og stiller spørgsmålstegn ved, hvad den reelle årsag til forbuddet er.

Som en kvindelig bruger skriver:

- Jeg er glad for, at medieorganisationen traf denne beslutning om at forbyde reklamen, fordi ved at gøre det, har de vist os, hvordan de bruger deres magt til at manipulere med de budskaber, vi modtager. Og gemme det, de ikke ønsker, vi skal se. Godt arbejde med at vise jeres sande ansigt. Jeg håber, at internettet udøver sin magi, og at denne kampagne når langt.

Se filmen her.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk