Organisation: Rejsen til Middelhavet er lige så farlig som sejlturen over

Tusinder af migranter fra Vestafrika når aldrig frem til flygtningebåde. Mange dør i Sahara.

Immigranter venter i et detentionscenter i Libyens hovedstad, Tripoli. (Foto: ISMAIL ZITOUNY © Scanpix)

Migranter fra Vestafrika skal 6.000 kilometer på tværs af Afrika for at nå til Libyens kyst, og på rejsen skal de klare sig igennem Sahara-ørkenen, ustabile nationer og det krigshærgede Libyen.

Den rejse er mindst ligeså farlig som den over Middelhavet, vurderer Jo-Lind Roberts fra den internationale organisation for migration, IOM's, regionale kontor i Senegal.

- Antallet af døde på vej over Middelhavet tager ikke højde for alle de, der dør på vej gennem ørkenen. Forholdene er forfærdelige, siger hun.

De fleste tager afsted helt uden at kende til udfordringerne i ørkenen eller til krigen i Libyen. De er blot draget af, hvad de har hørt om Europa.

- De har et billede af, at Europa er et Eldorado, hvor man nemt finder et job. De kender ikke faren ved rejsen gennem Niger og Libyen, siger Jo-Lind Roberts.

Fængsler og menneskehandlere

IMO i Senegal hjælper flygtninge, der er kommet i problemer på rejsen, med at komme ud af fængsler, fri fra menneskehandlere og tilbage til deres hjemland. Særligt de helt unge migranter bliver udnyttet af smuglere på ruten, fortæller Jo-Lind Roberts:

- Vi har set et højt antal af mindreårige, der rejser alene. Det er et problem, da de er meget mere sårbare end andre, der migrerer på den her måde.

De fleste af de migranter, der forsøger at vende tilbage til deres hjemland efter en mislykket rejse har mistet alle deres penge, pas og id-kort.

- Det er ikke blot deres egne penge, de mister. Nogle gange er det også hele familiens livsopsparing, så det er en stor skam at vende tilbage uden noget, siger Jo-Lind Roberts.

Det er hovedsageligt migranter fra Burkina Faso, Gambia, Mali, Togo, Senegal og Sudan, som IOM hjælper med at komme ud af Libyen.

Europa har brug for migranterne

Hun arbejder med at oplyse de unge om, hvor farlig rejsen er og forsøger at hjælpe dem i gang i deres hjemland.

- Der skal etableres muligheder i startlandene. Det ser vi på her i Senegal. Vi skal støtte migranterne i at investere i deres hjemland fremfor at sætte livet på spil, siger Jo-Lind Roberts.

Hun er godt tilfreds med, at EU har besluttet at gøre mere for at stoppe flygtninge, der sejler over Middelhavet i usikre både. Men hun håber også, at EU vil gøre det nemmere for økonomiske migranter at komme til Europa af sikre, lovlige ruter.

- Det skal være muligt for ufaglærte at komme til Europa. Det har Europa brug for, så det skal man arbejde for, siger hun.