Orkanofre bruger sociale medier til at tilkalde hjælp

Problemer med at komme igennem til redningstjenesterne i Texas får nu nødlidte borgere til at gå til tasterne i stedet.

Store dele af Texas er under vand efter orkanen Harvey ramte den amerikanske stat. Især millionbyen Houston er hårdt ramt. (Foto: scott olson © Scanpix)

Lige nu står millionbyen Houston i den amerikanske delstat Texas under vand, efter at den blev ramt af orkanen Harvey.

På bare 48 timer er der faldet 79 centimeter regn. Det er mere regn, end Danmark får på et år. Og de massive mængder vand skaber kaotiske scener i dele af millionbyen.

Fra lørdag til søndag er der blevet ringet til alarmcentralen mere end 56.000 gange. Normalt ringes der 8.000 gange på sådan en periode. De mange nødopkald "oversvømmer" ifølge redningstjenesterne alarmcentralen og gør det svært at komme igennem.

Det har fået adskillige af de nødstedte til at lave opslag på de sociale medier i stedet, hvor de beder om hjælp. Mange af opslagene er suppleret med billeder og videoer, der viser de massive oversvømmelser.

Plejehjemsbillede gik viralt

Et tweet med et billede af en gruppe plejehjemsbeboere, der alle sidder i en fællesstue med vand til brystkassen, er blevet delt mere end 3.000 gange.

Timothy J. McIntosh, der delte billedet på Twitter, skriver:

- La vita Bell- plejehjemmet i Dickinson Texas er næsten under vand med plejehjemsbeboerne.

Billedet er taget af Timothy Mcintosh's svigermor, der ejer plejehjemmet.

Plejehjemsbeboerne og ansatte på stedet blev alle efterfølgende evakueret. Også katten, der ses i billedets højre hjørne, klarede skærene og blev evakueret.

Ring, hvis du er i nød

De mange opslag på de sociale medier har fået den amerikanske kystvagt til at reagere.

- For at rapportere en #harvey nødsituation, skal du ringe til et af de nedenstående numre eller alarmcentralen. Hvis der er optaget, så bliv ved med at prøve. Lad være med at rapportere nød på sociale medier, skriver kystvagten på Twitter.

Samme melding lyder fra politiet i Houston.

Ifølge en del brugere på de sociale medier har de dog svært ved at komme igennem til nødtelefonerne og er derfor nødt til at skrive deres nødinformation på de sociale medier. Brugere på de sociale medier har forsøgt at samle de mange nødkald, så myndighederne nemt kan overskue de mange opslag.

Samtidigt brugte sheriffen i Harris County - et distrikt der dækker hele Houston - hele dagen i går på at retweete opslag med mennesker i nød.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk