Over en million kroner gik tabt i verdens måske dyreste online-slag

Det er ikke bare for sjov, når alliancerne i spillet EVE Online går i krig. Med årevis af forberedelser og udstyr i spillet, som er millioner af kroner værd, så er tab ikke barnemad.

Sådan ser det ud, når flere tusinde mennesker kæmper i en kamp mellem to rumalliancer. (© EVE Online)

Tirsdag aften var scenen sat i rum-rollespillet EVE Online. Flere tusinde spillere deltog i ét slag, der ødelagde materiel for over en million kroner.

I EVE Online styrer hver spiller sit eget rumskib og samler sig typisk i selskaber. Selskaberne fungerer som de hierarkiske firmaer i den virkelige verden, med direktører, økonomiske planer og hvad der ellers hører til.

For at øge profitten og forretningens sikkerhed, samler selskaberne sig i store alliancer og i endnu større koalitioner - og det var netop sådan to koalitioner, der tørnede sammen tirsdag aften.

2.200 personer deltog i kampen.

30.000 kr. for et rumskib

De største skibe, titaner, koster op mod 30.000 kr. per styk og omkring 6 uger at bygge.

75 titaner blev ødelagt i det enorme slag tirsdag aften, som trumfer den forrige rekordholder, hvor kun 12 titaner blev ødelagt.

Slagets samlede skade løber op i cirka 1,6 millioner kroner, men det fulde tal er fortsat ved at blive gjort op.

Penge i spillet kan dog optjenes, uden at man skal have kreditkortet frem, men skibene har en reel værdi, som de blandet kan sælges på ebay for. Det er det beløb, som nu bliver optalt.

Udløst af ubetalt 'husleje'

Slaget startede efter en procedurefejl.

Et selskab glemte at betale deres afgifter til en sektor, som de tidligere havde overtaget og haft under kontrol. Da afgifterne ikke var blevet betalt, så blev ejerskabet opløst og sektoren skulle erobres på ny - en proces, der tager 8 timer uforstyrret.

For at genskabe kontrollen over sektoren, skal en enhed placeres og køre i 8 timer for at terrioriet igen er under ejerskab.

Men kort efter et forsøg på at generobre sektoren blev påbegyndt dukkede fjendtlige selskaber og deres koalitioner op - kunne de overtage territoriet, så ville de have en strategisk fordel i fremtiden.

Er man interesseret i flere detajler om slaget, så kan de findes hos blandt andet themittani.com.

2.200 personer deltog

For at kunne håndtere de flere tusinde spillere, så sænker spilserveren farten, så spillet kører i slowmotion. På den måde sikres alle spillere, at alle ser det samme på samme tid og ikke dem med de hurtigeste computere eller netforbindelser.

For hver ti sekunder, der går i virkeligheden, går der et sekund i spillet. Alt foregår i slowmotion.

Med 2.200 personer, der deltog i slaget, så er det, den næststørste kamp nogensinde online.

Den fortsatte førsteplads er besat af en kamp i samme spil sidste år, hvor 2.800 deltog.

Facebook
Twitter