Pakistans politi befrier lænkede skolebørn

Politiet i Pakistans største by afslører torturkælder under islamisk skole. Børn helt ned til syvårsalderen sad lænkede.

Der ventede pakistanske betjente et bizart syn, da de tirsdag stormede en islamisk skole i landets største by Karachi.

I kælderen under skolen fandt betjentene 53 unge og børn helt ned til syv år, som sad lænket, oplyser de pakistanske myndigheder.

Torturceller med kæder og kroge

En tidligere elev på skolen fortæller om kælderrum udstyret med kæder og kroge, og en pakistansk skoleorganisation kalder det ifølge nyhedsbureauet AFP for deciderede "torturceller".

Talsmænd for den religiøse skole siger, at de havde lænket eleverne, fordi de var narkomaner, som skulle gøres til gode muslimer.

Politiet anholdt ved aktionen to præster, mens det lykkedes lederen at flygte.

Den religiøse skole eller madrassaen, som den type skoler kaldes, ligger i Karachis centrale Sohrab Goth område.

Ingen tilsyn med religiøse skoler

Madrassaenerne er den eneste mulighed for børn af fattige familier at opnå undervisning. Reguleringen med de islamiske skoler i Pakistan er på det nærmeste ikke-eksisterende og flere af skolerne beskyldes for at udklække og træne militante grupper og for at støtte voldelige ekstremistiske grupper.

Efterforskningsleder Mukhtiar Khaskheli siger, at en omfattende efterforskning er sat i værk, og at det vil blive undersøgt, om skolen har forbindelser til militante.

- Enhver mulighed vil blive udforsket - også eventuelle forbindelser til ekstremisme, siger Sharfuddin Memon fra indenrigsministeriet i Sindh provinsen.

Jubel og dans ved befrielsen

Memon tilføjer, at sagen viser en udbredt brutalitet i dele af det pakistanske samfund.

Den lokale tv-station Samaa viste optagelser fra madrassaen og de lænkede studenter, som jublede og dansede, da politiet dukkede op for at befri dem.

Ifølge officielle oplysninger fra Pakistans regering er der i dag mindst 15.148 seminarer eller religiøse skoler i Pakistan med over to millioner studerende. Det er omkring fem procent af de 34 millioner børn, der findes i det formelle uddannelsessystem.

Men det menes, at mange tusinde flere går i ikke-registrerede religiøse skoler i fattige områder, hvor de ofte udgør det eneste uddannelsessted.

FacebookTwitter