Pilot: Man kan ikke låse sig ude af cockpittet

Piloten på et Airbus A320-fly skal aktivt holde døren til cockpittet låst, siger pilot.

Piloten ombord på Germanwings-flyet kan ikke blive låst ude af cockpittet. Piloten i cockpittet skal aktivt holde andre besætningsmedlemmer ude, som alle har kode til cockpittet, fortæller pilot Morten Lynge. (Foto: Stefan Siegenthaler © Stefan Siegenthaler)

Avisen New York Times skrev onsdag, at lyde fra den ene sorte boks tyder på, at den ene pilot blev låst ude af cockpittet på Germanwings 4U9525, der tirsdag styrtede ned i Alperne.

Oplysningerne kommer ifølge avisen fra en anonym højtplaceret officiel kilde. Personen fortæller avisen, at man kan høre den ene pilot forlade cockpittet for senere at ville vende tilbage.

Men døren er låst, og piloten, der er tilbage i cockpittet, svarer ikke, da der bankes på. Bankene intensiveres og afløses af forsøg på at bryde ind i cockpittet, kort før flyet rammer klippevæggen og bliver tilintetgjort.

Ifølge pilot og meteorolog Morten Lynge lyder det meget underligt.

- Der er noget, som ikke er logisk her. Både piloter og kabinepersonale har en nødkode, der kan åbne døren til cockpittet. Med mindre piloten i cockpittet nægter dem adgang, siger han.

Når besætningen taster nødkoden ind, lyder der en alarm i i cockpittet og piloten kan acceptere at åbne døren - eller nægte.

Aktiverer piloten låsen, kan besætningen ikke få adgang til cockpittet med nødkoden og alarmen lyder ikke i cockpittet.

Låsen kan indstilles til at være slået til i op til 20 minutter, men kræver altså, at piloten bevidst har slået den til.

Oplysningerne bekræftes af to andre piloter, som DR Nyheder har talt med.

Se i videoen her hvordan piloten kan afvise koden til cockpitdøren.

Mekanisk fejl er teoretisk muligt men langt ude

Hvis piloten ikke aktivt har nægtet adgang til cockpittet, må der være tale om en mekanisk fejl - kombineret med, at piloten i cockpittet kan have fået et ildebefindende og derfor ikke kan åbne døren.

- Den kombination er langt ude. Og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at Germanwings skulle have ændret på låsesystemet eller noget andet, siger Morten Lynge.

Der har tidligere været eksempler på, at døren til cockpittet i en Airbus A320 har sat sig fast, men her har andenpiloten landet flyet.

Indtil videre er historien om den låste cockpitdør dog ubekræftet.

Den franske havarikommission, Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses, er stadig i gang med at analysere optagelserne i den ene sorte boks.

Den anden sorte boks måske fundet

Senere torsdag skulle der være flere informationer om Germanwings-flyets skæbne.

Den anden sorte boks, Flight Data Recorderen, er dog utroligt vigtig for at få et endeligt svar.

Men ifølge New York Times har redningsarbejderne allerede fundet FDR'en. Desværre er den meget beskadiget, og dens hukommelseskort mangler.

Disse oplysninger er dog heller ikke bekræftet fra officielt hold.">https://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs

Døren skal holde terrorister ude

Morten Lynge forklarer, at dørene blev skiftet i alle fly efter terrorangrebene 11. september 2001, så de var sværere at bryde ned.

- Meningen er, at hvis piloten ser en terrorist uden for døren, kan han nægte at åbne den, siger han.

I tilfælde hvor der ikke er kamerae, foregår kommunikationen med cockpittet via det interne telefonsystem. Og her kan man på dagen aftale et specielt kodeord, der skal siges i telefonen før døren bliver låst op, forklarer Morten Lynge.

I dette tilfælde fortsatte Germanwings-flyet direkte ind i en bjergvæg, så et sådant kapringsforsøg virker ulogisk. Officielle franske kilder og Det Hvide Hus har da også udtalt, at intet foreløbigt tyder på terrorisme.

Mekanisk fejl er teoretisk muligt men langt ude

Hvis piloten ikke aktivt har nægtet adgang til cockpittet, må der være tale om en mekanisk fejl - kombineret med, at piloten i cockpittet kan have fået et ildebefindende og derfor ikke kan åbne døren.

- Den kombination er langt ude. Og jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at Germanwings skulle have ændret på låsesystemet eller noget andet, siger Morten Lynge.

Der har tidligere været eksempler på, at døren til cockpittet i en Airbus A320 har sat sig fast, men her har andenpiloten landet flyet.

Indtil videre er historien om den låste cockpitdør dog ubekræftet.

Den franske havarikommission, Le Bureau d'Enquêtes et d'Analyses, er stadig i gang med at analysere optagelserne i den ene sorte boks.

Den anden sorte boks måske fundet

Senere torsdag skulle der være flere informationer om Germanwings-flyets skæbne.

Den anden sorte boks, Flight Data Recorderen, er dog utroligt vigtig for at få et endeligt svar.

Men ifølge New York Times har redningsarbejderne allerede fundet FDR'en. Desværre er den meget beskadiget, og dens hukommelseskort mangler.

Disse oplysninger er dog heller ikke bekræftet fra officielt hold.