Pirater i Vestafrika har en politisk dagsorden

Piraterne er ofte unge, der mener, at deres olierige region udnyttes af udenlandske olieselskaber.

Fire pirater er blevet anholdt af nigerianske myndigheder efter de har forsøgt at overtage en olietanker og stjæle lasten. (Foto: Scanpix)

En krog hager sig fast på kanten af en olietanker omkring 100 kilometer ud for Nigerias kyst. 10 mænd klatrer op langs siden af skibet bevæbnet med AK47-rifler. Besætningen får slag i hovedet, overgiver sig og piraterne tapper olien i lasten over på et andet skib.

Sådan foregik et af de seneste piratangreb i Guineabugten i Vestafrika. To pirater slap væk med olien, og resten blev anholdt af myndighederne.

Der er nu langt flere piratangreb i Guineabugten i Vestafrika, end der er ud for Somalia i Adenbugten i Østafrika. Piraterne i Vestafrika går ofte efter at stjæle olie fra skibene, der ligger for anker for at vente på tilladelse til at gå ind i havnen.

Pirater vil have del i olien

Det er ikke tilfældigt, at det netop er olie, de går efter. En del af piraterne er tidligere militante oprørere fra den olierige Nigerdelta-region. Her har de saboteret olieindustrien, fordi de føler, at landets rigdomme bliver udnyttet af udenlandske olieselskaber. De siger selv i flere interviews, at de stjæler olie, fordi de mener, de har krav på at få del i værdierne.

- Vi angriber søfolk, vi slår dem, så de fortæller regeringen om det. De fortærer pengene fra oliefirmaerne, mens vi må gå for lud og koldt vand, har én udtalt til BBC i Nigeria.

De er ofte unge uden job eller mulighed for uddannelse. Professor John-Mark Lyi fra Universitetet i Johannesburg har studeret piraterne. Han mener, at pirateriet er begyndt, fordi de unge ikke har tillid til, at Nigerias regering arbejder til deres fordel. Han siger, at angreb på olietankerne er deres måde at gøre oprør mod staten.

- Pirateri har tendens til at blive udført eller støttet af marginaliserede befolkningsgrupper, der ikke deltager i den økonomiske udvikling, siger han.

De er ofte velorganiserede. Nigerianske myndigheder har observeret, at piraterne næsten altid ved hvilke skibe, de skal borde, og hvilke der har store rigdomme ombord. Piraterne har folk, der ved, hvordan de skal håndtere de store fragtskibe, som de ofte tager kontrollen med.

Ifølge Usman Jibrin, chef for Nigerias flåde, så mister landet 13 milliarder kroner ved olietyveri hvert år.

Piraterne går efter alt fra fragtskibe, olietankere til stationære pramme. (Foto: Johanne Hesseldahl Larsen)

Tre typer pirateri

Det er dog ikke alle pirater, der går så målrettet efter olielasten. Organisationen Oceans Beyond Piracy Group har observeret tre forskellige typer af pirateri.

Den første er olierøveri, som beskrevet. Den anden type er for de mindre velorganiserede pirater. De benytter sig af en mere klassisk taktik, hvor de går ombord på et skib for at stjæle, hvad de kan finde af penge, radioer og andre værdier.

https://www.youtube.com/watch?v=OqQk7kLuaK4&rel=0

Den tredje type er velkendt fra farvandene ud for Somalias kyst, men der har også været et par tilfælde i Vestafrika. Piraterne tager besætningen som gidsler og kræver løsesum fra rederiet.

Ud for Somalias kyst har piraterne næsten kun benyttet sig af den taktik. Det er anderledes i Vestafrika, hvor piraterne mest benytter sig af de to første metoder. Modsat Østafrika, så ender angrebene ofte i vold, fordi piraterne ikke har nogen motivation for at passe på besætningen. Hvis nogen gør modstand, bliver de ofte mødt med vold og våben.

Facebook
Twitter