Prestigefyldt udvidelse af Suez-kanalen indvies i dag

Egypten håber på at kunne mere end fordoble indtjeningen på kanalen efter udvidelsen.

Suez-kanalen er en af de vigtigste søfartsveje i verden. AFP PHOTO / KHALED DESOUKI (Foto: KHALED DESOUKI © Scanpix)

Efter et års arbejde bliver udvidelsen af Suez-kanalen i dag officielt åbnet. Egentlig anslog ingeniørerne bag projektet i første omgang, at det ville tage tre år at færdiggøre projektet, men Egyptens præsident Abdel El-Sisi forlangte, at det kun måtte tage et år.

Det er et imponerende stykke arbejde, der ligger bag udvidelsen, mener Per Goltmann, professor ved DTUs bygning og anlæg:

- Det er bemærkelsesværdigt, at det kun har taget et år at udvide kanalen. Det tyder på, at et yderst professionelt team står bag. Det er meget store mængder materiale, man har flyttet.

I alt har man udgravet 70 kilometer af kanalen. Ifølge ham har der i høj grad været brug for en udvidelse af Suez-kanalen:

- Den gamle Suez-kanal minder lidt om en gammel et-sporet kommunevej. Og det man får med den nye udvidede kanal er en tosporet landevej.

Godt nyt for danske rederier

Det anslås, at tiden for at sejle igennem kanalen med udvidelsen halveres fra 22 til 11 timer. Noget der har stor betydning for danske rederier, fortæller Maria Skipper, underdirektør i Rederiforeningen:

- En hver effektivisering af vandvejen er positivt for danske rederier, så vi byder udvidelsen af Suez-kanalen velkommen.

Og ruten gennem Suez-kanalen er klart at foretrække, selvom der har været problemer med piratangreb i Adenbugten, fortæller hun.

- Ved at sejle gennem Suez-kanalen frem for rundt om Afrika sparer man 8900 kilometer, og når man sparer transporttid, så sparer man også brændstof, som udgør en betragtelig del af et skibs omkostninger.

Tvivl om økonomisk gevinst

I Egypten håber man at øge den årlige indtjening fra 5 til 13 milliarder dollars. Men det er ikke nødvendigvis særligt realistisk. For hvor rederierne sparer tid, tjener Egypten kun flere penge ved at opkræve mere told, og det kan godt skræmme rederier væk, hvis de gør det.

Og på trods af at antallet af både, der kan komme gennem kanalen i døgnet stiger fra 49 til 97, så er efterspørgslen der måske ikke. Det viser tal, det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg har sammenfattet. Ifølge dem er der stadig færre både, der sejler gennem kanalen, end før finanskrisen brød ud i 2008.

Leder af analysefirmaet BMI Research, Michelle Berman, peger på fart ikke længere er den vigtigste faktor for de store containerskibe:

- Bådene bliver bare større og større og kan fragte flere containere, siger hun til Bloomberg, og peger på, at omkostningerne ved at have de store både, er vigtigere for rederierne.

Ifølge Per Goltmann fra DTU Bygning og Anlæg har der dog været brug for at udvide Suez-kanalen.

- Det har været svært at passere hinanden, og det er bestemt muligt at fordoble trafikken der.

Facebook
Twitter