Putins propagandamaskine bliver 'fremmed agent' i USA

Forholdet mellem USA og Rusland bliver kun dårligere, siger DR's Ruslands-korrespondent.

Ruslands præsident, Vladimir Putin, hilser her på sin amerikanske kollega, Donald Trump, ved et topmøde i Vietnam. Men striden mellem de to er stigende. (Foto: SPUTNIK © Scanpix)

Striden mellem USA og Rusland spidser til, efter at den russiske tv-station RT modvilligt er gået med til at lade sig registrere som ’en fremmed agent’ i USA.

Det sker efter længere tids tovtrækkeri mellem det amerikanske justitsministerium og tv-stationen, som bliver finansieret af det russiske udenrigsministerium.

Ifølge Justitsministeriet er RT, der blev grundlagt i 2005 under navnet 'Russia Today', et propagandaorgan for den russiske præsident, Vladimir Putin, og hans styre.

Det amerikanske efterretningsvæsen har ifølge avisen The Washington Post konkluderet, at både tv-stationen og dens hjemmeside aktivt har forsøgt at sprede anti-amerikansk propaganda.

Derfor skal den fremover kategoriseres som ’en fremmed agent’ - det vil sige en instans, der aktivt prøver at fremme en fremmed stats interesse - fremfor et almindeligt medie.

Hvad det konkret får af konsekvenser for RT, er uvist.

Opbrugt tålmodighed

Selvom RT’s chefredaktør, Margarita Simonyan, afviser beskyldningerne, som hun betegner som "ulovlige", er stationen nu gået med til kravet.

- Det amerikanske justitsministerium efterlader os ingen andre muligheder, skriver hun i en udtalelse på stationens hjemmeside.

Og beslutningen har nu fået de russiske myndigheder til at overveje en gengældelsesaktion mod amerikanske medier, der befinder sig i Rusland.

Ifølge Maria Zakharova, der er talsmand for det russiske Udenrigsministerium, er russernes tålmodighed nemlig ”ved at være brugt op”.

- Jeg vil ikke afvise, at der kommer til at ske noget i næste uge, sagde hun tidligere på dagen ifølge det russiske nyhedsbureau Tass.

Hvilke stationer, det drejer sig om, er endnu uvist.

Men de russiske myndigheder har tidligere truet blandt andet Radio Free Europe og Voice of America, som begge modtager økonomisk støtte fra den amerikanske regering.

Konflikten eskalerer

Ifølge Matilde Kimer, der er DR’s Ruslands-korrespondent, har det aldrig været nogen hemmelighed, at stationen bliver finansieret af det russiske udenrigsministerium for at give omverdenen en journalistisk præsentation af, hvordan verden ser ud gennem russiske briller.

Og det er heller ikke nogen hemmelighed, at RT har et negativt syn på USA.

- Det er ret sigende, at chefredaktøren for RT ikke kunne give et eksempel på en positiv historie, som stationen havde bragt om USA, da hun blev spurgt ind til det. RT bliver brugt til at vise russerne, hvor skidt det står til i USA og resten af Vesten, siger hun.

Men den seneste udvikling viser med al tydelighed, at Rusland og USA bevæger sig længere og længere væk fra hinanden, siger hun.

- Det er en eskalering af konflikten mellem de to lande, og det betyder, at en masse historier om både Rusland og USA vil forsvinde. Hvis man ønsker at forstå hinanden, kræver det, at man også dækker hinanden, og nu er der en masse historier om begge lande, som forsvinder, siger hun.

Putin lover gengældelse

RT har fået indtil den 13. november til at registrere sig som en fremmed agent.

Hvis ikke det sker, kan det blandt andet føre til, at værdierne på stationens bankkonti bliver beslaglagt.

Den russiske præsident, Vladimir Putin, blev i sidste måned spurgt ind til kontroversen mellem de amerikanske myndigheder og RT.

Og her lagde præsidenten, der i disse dage er til topmøde med USA's præsident, Donald Trump, ikke fingrene i mellem.

- Vi vil med det samme gøre gengæld, hvis man prøver at begrænse vores massemedier, sagde han.