Ridser i lakken: Audi får milliardbøde for dieselsnyd

Moderselskabet Volkswagen accepterer straffen på seks milliarder kroner.

Det tyske bilmærke Audi må til lommerne og betale en bøde på næsten seks milliarder kroner for snyd i NOx-tests. (Arkivfoto af Brendan Smialowski / AFP) (Foto: Brendan SMIALOWSKI © Scanpix)

I dag er der faldet en afgørelse om Audis snyd med udledning af giftige NOx-gasser fra dieselmotorerne i V6- og V8-luksusmodellerne.

Bilproducenten er blevet tildelt en bøde på 800 millioner euro (knap seks milliarder kroner) af den offentlige anklager i München, skriver Ritzau og Ingeniøren.

Audis moderselskab, Volkswagen, har valgt at acceptere milliardbøden, som er den første af sin slags på det europæiske marked.

Snød sig vej til vejene

Snyderiet er foregået ved at installere software, som kunne få bilerne gennem de europæiske tests, selv om de udleder mange gange mere af den sundhedsskadelige gas kvælstofdioxid, end

normerne
tillader.

Hos de Forenede Danske Motorejere,

FDM
, glæder juridisk konsulent Dennis Lange sig over afgørelsen.

- Det har været en udfordring i europæisk kontekst, at lovgivningen ikke er stærk på dette område i forhold til at komme efter

producenterne
. Det er positivt og vigtigt, at det får konsekvenser for de selskaber, som vælger at snyde og omgå reglerne, mener han.

Den tyske anklagemyndighed vurderer, at Audi har solgt mindst 210.000

dieselbiler
udstyret med snydesoftware i USA og Europa fra 2009 og frem.

Audis tidligere administrerende direktør, Rupert Stadler, er fortsat fængslet under mistanke om forsøg på at manipulere med bevismateriale i sagen.

Flere milliardbøder i vente Mens der nu er sat et europæisk punktum i sagen om snyd med Audis luksusmodeller, så ruller der fortsat flere sager frem mod Volkswagen.

Ifølge den tyske erhvervsavis Handelsblatt kræver

statsanklageren
i byen Braunschweig yderligere 56 milliarder kroner af VW.

Desuden forventer

datterselskabet
Porsche, som også er ejet af Volkswagen AG, at få en bøde i samme størrelse som Audis.

De europæiske bøder står dog ikke mål med de 100 milliarder kroner, som Volkswagen er blevet idømt i USA.

Her har VW endda måtte tilbyde at købe de berørte biler tilbage, mens man i Europa har kunnet nøjes med at ombygge bilerne.

Hos

FDM
håber Dennis Lange, at man nu har lært sin lektie:

- Hele den her

skandalesag
skulle gerne føre til, at
bilproducenterne
fremover bliver ærlige og lader være med at snyde og omgå reglerne. Vi skal gerne have nogle tal og værdier, som man kan bruge til noget som samfund og
forbruger
.

Blandt konkurrenterne mistænker de tyske myndigheder også Mercedes og Opel for testsnyd.