Rusland vil genoplive pensioneret Sovjet-bilmærke: 'Det var lort fra start til slut'

Flere store bilproducenter har forladt Rusland siden krigens begyndelse. Nu skal Moskvich-biler fylde det hul, de har efterladt.

Det ellers nedlagte bilfirma Moskvich skal nu udvikle en bil, der kan produceres i den fabrik som Renaults exit fra landet efterlader. (Foto: Wikimedia/Dmytri)

Mens den russiske offensiv i Ukraine gradvist har fået sværere og sværere ved at komme fra A til B, så ser det samme symptom ud til at flirte med de russiske privatbilister.

Bilproducenter som Toyota og Volkswagen lukkede nemlig allerede deres forretninger i Rusland omkring krigens udbrud, og nu har den franske bilgigant Renault valgt at forlade landet og sælge alle dets aktier i den russiske bilproducent Avtovaz til den russiske stat.

Ifølge Ruslands eget organ for udenlandske investorer, så tegnede Renault og dets strategiske partner Nissan samt russiske Avtovaz sig i 2016 for 35,4 procent af bilsalget i Rusland.

Kort sagt: De vestlige bilproducenter forlader Rusland, og det koster arbejdspladser og biler.

Derfor oplyser Moskvas borgmester, Sergei Sobyanin, at man vil genstarte produktionen af det sovjetiske bilmærke 'Moskvich'.

- Vi kan ikke tillade, at tusindvis af arbejdere står uden arbejde. Derfor har jeg besluttet, at fabrikken, som er byens ejendom, skal genoptage produktionen af biler under det historiske mærke 'Moskvich', siger borgmesteren.

'Der er ikke én model, der har et godt omdømme'

Han uddyber ikke præcis, hvad det er for en bil, der nu skal bygges under Moskvich-mærket, der har lagt navn til 60 forskellige biltyper i perioden 1940-2002.

Fælles for dem alle er, at russerne nok ikke tænker tilbage på dem med specielt varme følelser, fortæller Christian Grau, der er bilekspert, foredragsholder og motorredaktør på Euroman.

- Når du fortæller russerne, at de skal til at køre i sådan noget lort igen, så er der nok ikke nogen, der synes, at det her er en god nyhed.

- Det er jo et bilmærke, der er født ud af ressourcemangel, og det har aldrig været populært. Der er ikke én model, der har et godt omdømme. Det var kort sagt lort fra start til slut, siger Christian Grau.

Hans bastante udmelding hænger sammen med den forbandelse, der hvilede over rigtig mange Sovjet-biler - nemlig ringe holdbarhed.

- Der var ekstremt mange mekaniske problemer med dem. Det var simpelthen skruet dårligt sammen, forklarer han.

Samme melding kommer fra Peter Clausen, der er redaktionschef på MotorClassic -FDM's magasin om klassiske biler og veteranbiler.

- Da den meget solgte Moskvich 1500 for eksempel kom på gaden, var den på papiret ikke nogen dårlig bil, den var bare virkelig dårligt lavet og blev ikke moderniseret, siger han.

Bilhistoriker: 'Tålelig kvalitet' var nok

Niels Jonassen er historiker og har skrevet flere bøger om biler i et historisk perspektiv.

Han minder om, at bilproduktion i det gamle Sovjet tjente andre formål end bare at lave biler nok til befolkningen. Det sovjetiske produktionsapparat skulle samtidig vise Vesten, hvad den kommunistiske ideologi kunne udrette.

- Ideologien bag var jo ligesom, at der bare skulle bygges en masse biler med en tålelig kvalitet.

Og det var lige præcis, hvad Moskvich leverede.

- Deres biler kunne holde til koldt vejr og dårlige veje, men det var ikke nogen høj kvalitet.

- Grundkonstruktionen fejlede ikke noget, men de enkelte komponenter var ikke holdbare. Så gik tændingen i stykker, så gik bremserne i stykker, så gik lygterne i stykker, forklarer Niels Jonassen.

Tilbage i 2013 samledes over 1000 deltagere i Tyskland for at hylde de gamle Sovjet-køretøjer. (Foto: Patrick Pleul/Scanpix)

Får svært ved at skaffe reservedele

Nu som dengang spiller den russiske bilproduktion altså en større rolle end bare at lave biler. Men Christian Grau har svært ved at se, at man kan dreje genoplivningen af den sovjetiske ronkedor til en sejr overfor russerne.

- Nu har russerne så fået en smag af frihed, og så bliver de sendt tilbage i sådan noget møg. Det er svært at propagandere sig ud af, at det er dårligt nyt, siger han.

Han har også svært ved at se, hvordan man vil få startet produktionen af Moskvich's nye bil - men måske låner man produktionsmetoder fra virksomhedens storhedstid.

- Jeg tænker, at man starter op på noget af det, som Renault har igangsat. I gamle dage var tricket ofte, at man købte en vestlig bil, der var på vej ud, og så lavede man en østbil på den. De gamle Lada'er var for eksempel bygget på Fiat'er, fortæller han.

Vælger man den løsning, så står man over for voldsomme problemer med at få de reservedele, der skal til, siger bileksperten.

- Der er generelt reservedelskrise i hele bilbranchen. På nogle biler er ventetiden halvandet år. Og hvis det er et problem for Volkswagen i Wolfsburg, så tør jeg ikke tænke på, hvad det vil være for Moskvich i Moskva, siger Christian Grau.

Moskvich 2142 var en af de sidste biler, som virksomheden nåede at producere, inden den begærede konkurs i 2002. (Foto: Wikimedia)

Peter Clausen fra MotorClassic peger på, at det typisk tager tre-fem år at udvikle en ny type bil. Får man fra russisk side udviklet en ny bil, så vil krigen i Ukraine og dens politiske efterdønninger faktisk kunne hjælpe salget, lyder det.

- De kan måske få noget succes med den på hjemmemarkedet, fordi der er en del nostalgi i Rusland omkring Sovjets storhedstid lige nu.

- Men personligt tror jeg ikke meget på, at de får lavet noget, jeg ville kalde en god bil, siger Peter Clausen.