Ruslands førende finans-avis bandlyser kritik af Putins forfatningsændring

"Endnu et søm i kisten" på en ellers anset og troværdig avis, siger DR's Ruslandskorrespondent.

Tre af Ruslands ledende aviser - med Vedomosti til højre. Her med en støtteerklæring til en kritisk journalist, der blev anholdt for narkobesiddelse - men siden løsladt efter store protester. (Foto: Shamil Zhumatov © Scanpix)

Man skal bladre eller scrolle længe i den russiske avis Vedomosti, hvis man skal finde kritik af forfatningsændringen, som gør det muligt for Vladimir Putin at genopstille til valget i 2024.

Den nye fungerende chefredaktør, Andrej Sjmarov, har meddelt, at den slags kritik ikke længere vil blive bragt. Det skriver avisens medieredaktør i en besked på det sociale medie Telegram.

Avisen vil heller ikke længere samarbejde med analyseinstituttet Levada Center og dermed ikke bringe

meningsmålinger
og analyser fra instituttet, der ellers anses for at være troværdigt og uafhængigt.

Levada blev for nogle år siden stemplet af den russiske regering som en organisation, der arbejder som en “fremmed agent”. For nylig bragte de en

meningsmåling
, der viste, at
opbakningen
til Vladimir Putin var den laveste siden før annekteringen af Krim.

"Nej til Putins forfatningstillæg" står der på et protestskilt. Den russiske præsident er i færd med at ændre landets forfatning, så han får mulighed for at genopstille i 2024. (Foto: Anatoly Maltsev)

'Endnu et søm i kisten'

Det nye forbud er dog ifølge medieredaktøren kun blevet udstedt mundtligt. Men:

- Hvis man ikke overholder det nye forbud, bliver man bortvist. Ifølge Sjmarov ønsker præsidentadministrationen ikke at se

meningsmålinger
fra Levada i Vedomosti. Og hvis chefredaktionen vil fortsætte, bør den lytte til præsidentadministrationen, lyder det.

Det nye

tiltag
kalder DR’s Ruslandskorrespondent, Matilde Kimer, for ”endnu et søm i kisten” på den ellers ansete og troværdige avis.

- Lad os bare sige, at den nye fungerende chefredaktør er en mand uden så stor journalistisk vægt. Han er en forretningsmand, siger hun.

Vedomosti blev skabt i 1999 og er et

landsdækkende
dagblad med fokus på finansnyheder og gjorde fra en start en dyd ud af at være et modsvar til et mediebillede, hvor man ellers gladeligt sammenblandede holdninger og objektiv journalistik.

Upopulær udnævnelse

Den nye chefredaktør blev indsat i marts, da avisen skiftede ejere.

Udnævnelsen af Andrej Sjmarov skabte uro, og flere redaktører har bedt ejerne om at finde en ny - ikke mindst for at holde på de annoncører, der nu truer med at trække annoncekronerne.

Præsident Putins parti "Forenet Rusland" er ved at bane vejen for, at han kan sidde som præsident frem til 2036. (Foto: Alexey Nikolsky)

Den skarpe adskillelse af holdningsbaseret stof og faktuelle oplysninger er dog kommet under stigende pres i Rusland.

- Det, man kan sige om den slags “fjendtlige” overtagelser af russiske

medier
, er, at de normale journalister - som vi nok vil betegne dem - vil forlade
medierne
, og de vil blive suget tør for ægte, uafhængig og kritisk indhold, siger Matilde Kimer og nævner også avisen Kommersant som et andet eksempel.

Stadig håb for kritisk presse

Selvom Vedomosti nu ikke længere bringer

meningsmålinger
, der kan skabe tvivl om
opbakningen
til præsident Putin, er der dog alligevel en lille smule håb for den frie og kritiske presse i Rusland.

En af de største abonnenter på den regeringskritiske avis Novaja Gazeta er faktisk Dumaen, fortæller DR's

Ruslands-korrespondent
.

Og mellem højtbesungne demokratiske idealer og folkeoplysning er naturligvis også spørgsmålet om penge.

- Der er stadig folk, som er interesseret i ordentlig og uafhængig information. Derfor står man også med en række annoncører fra Vedomosti, der siger pænt nej tak og er klar til at lægge pengene et andet sted. Der findes særdeles pengestærke russere, der gerne vil have objektive informationer i Rusland, siger Matilde Kimer.