Så galt kan det gå når piloter er trætte

Trætte piloter været en del af årsagen til både dødsulykker og andre alvorlige flyulykker. Her de største de seneste 15 år.

Det går især ud over kommunikationen, når piloter er trætte, fortæller piloter. Det kan få fatale følger, viser nedenstående ulykker. (arkivfoto) (Foto: Knud Emil Thovtrup © DR Bornholm)

Listen over fatale flyulykker på grund af piloters træthed - fatigue - er meget lille i den vestlige verden.

Men fatigue har været skyld i flere ulykker de seneste 15 år. Her er nogle af de fatale ulykker, hvor piloterne har været udkørte.

2009:

Et fly på vej fra Newark, New Jersey til Buffalo, New York i USA, forsvinder fra radaren kun omkring 10 minutter før landing. Piloterne i cockpittet er trætte og uopmærksomme, og de reagerer ikke rigtigt, da flyets computersystemer fortæller dem, at flyet er ved at miste fart. Flyet styrter ned i et hus i Buffalo og dræber alle passagerer om bord.

2006:

To trætte piloter på Comair Flight 5191 fra Kentucky til Georgia, USA, misforstår starttilladelsen fra kontroltårnet. Flyet skulle lette fra startbane 22, men piloterne tager fejl af kontroltårnets radioopkald og tror, at de skal lette fra bane 26. Banen er for kort, og flyet skrider ud fra runway'en og 49 passagerer bliver dræbt. Kun andenpiloten overlever.

2001:

Dårligt vejr og snestorm hærger Zürich, Schweiz, da to - ellers erfarne - piloter skal lande sent om aftenen den 24. november.

Piloten, der flyver, er ifølge havarirapporten alt for tæt på landjorden under landingen, og hans evne til at koncentrere sig og tage beslutninger er stærkt reduceret på grund af træthed. Kort inden landing torpederer flyet en bakke og bryder øjeblikkeligt i brand. 24 ud af i alt 33 ombordværende dør.

1999:

En udkørt kaptajn træffer beslutningen om at lande i Little Rocks lufthavn i Arkansas, USA, på trods af tordenvejr og kraftig vind. Normalt skal piloter vente i luften til sådan et uvejr er ovre eller vælge at flyve til en anden lufthavn.

De trætte piloter er pressede under landing og glemmer at aktivere to bremsesystemer. Det får flyet til at skride ud over landingsbanen og brage ind i et hegn og lufthavnens radarsystem, hvorefter det knækker i flere dele og bryder i brand. Kaptajnen og ti passagerer mister livet.

Andre alvorlige hændelser uden dødsfald

Selvom der kun har været få alvorlige ulykker i den vestlige verden med træthed som udløsende faktor, har der de senere år været adskillige "nær ved"-hændelser, hvor søvnige piloter har lavet fejl i cockpittet.

Her kan du læse om nogle af de fejl, piloter har lavet i cockpittet på grund af træthed.

Januar 2013:

En hollandsk kaptajn fra selskabet Transavia kan ikke komme tilbage i cockpittet efter at have været på toilettet, fordi andenpiloten er faldet i søvn og derfor ikke kan låse op til cockpittet. Cockpittet skal nemlig af sikkerhedsmæssige hensyn være låst, og styrmanden sover så godt, at han ikke hører kaptajnen, der banker på. Samme episode skete for et SAS-fly på vej fra København til Stockholm i 2010.

December 2011:

To piloter på et Air Berlin-fly fra Mallorca til München sender 12 minutter før landing nødsignalet 'pan pan' til kontroltårnet. Piloterne føler sig nemlig så udmattede, at de ikke mener, de kan lande forsvarligt. De iværksætter derfor en landing på autopilot, som forløber uproblematisk.

Januar 2011:

I januar 2011 forveksler en meget træt canadisk pilot planeten Venus med et andet fly, som han tror har kurs direkte mod ham. Piloten sender derfor flyet direkte mod havoverfladen, og det falder omkring 400 fod, før det bliver rettet op. Syv af flyets 95 passagerer må indlægges med skader.

Marts 2009:

En dansk pilot kommer galt af sted, da han skal lette med Emirates Airlines fra Melbourne til Dubai. Det er nemlig kun med nød og næppe, at flyet kommer i luften, fordi piloten har fejlberegnet dets vægt med 100 ton. Og derfor kan flyet kun lige 'kravle' over lufthavnens hegn. Den danske pilot har kun sovet lidt mere end tre timer om natten og har fløjet 98,9 timer den forløbne måned.

Oktober 2007:

En Boeing 737 kører ud over landingsbanen i Keflavik på Island med 188 passagerer om bord. Piloterne og kabinepersonalet har arbejdet mere end 17 timer, fordi flyet var blevet forsinket fra Tyrkiet. Ingen passagerer eller besætningsmedlemmer kommer til skade.

Facebook
Twitter