Sætter ild til Nike-sko: Reklame med udstødt NFL-spiller splitter USA

Kritikken hagler ned over Nike, efter sportsgiganten har valgt en tidligere og kontroversiel NFL-stjerne som ansigt på en ny kampagne.

30-årige Colin Kaepernick er Nike's nye ansigt på en kampagne, der har splittet USA. (Foto: handout © Scanpix)

Den amerikanske sportsfabrikant Nike har splittet amerikanerne med en ny reklamekampagne, der har den tidligere NFL-stjerne, Colin Kaepernick, som frontfigur.

30-årige Kaepernick protesterede for to år siden mod racediskrimination og politivold ved at knæle under nationalmelodien, der spilles inden hver eneste kamp.

Nike begrunder valget af quaterbacken med, at han er "en af de mest inspirerende atleter i sin generation."

Internetstorm rammer Nike

Den karakteristik er faldet flere amerikanere for brystet.

Da Kaepernick for to år siden satte sig på knæ under nationalmelodien, spredte tendensen sig til resten af ligaen, hvilket mødte stor kritik fra USA's præsident, Donald Trump, der krævede spillerne fyret, men også helt almindelige amerikanere havde svært ved at forstå sportstjernernes knælen.

Nu er debatten rejst igen, og særligt det sociale medie Twitter flyder over med vrede reaktioner og hashtagget #justburnit.

Mange reagerer på Twitter ved at klippe Nike's logo af deres tøj eller optage video af brændende Nike-sneakers.

Opbakning fra stjerner og NFL

Nike og Colin Kaepernick er ikke kun blevet mødt af kritik.

Mange amerikanske sportstjerner og personligheder, der også støttede quaterbacken undervejs i knæ-protesten, har delt kampagnen på sociale medier.

Blandt andre har basketballspilleren LeBron James og tennisspilleren Serena Williams, der begge er Nike-atleter, tilkendegivet deres støtte, der er blevet 'liket' millioner af gange.

Basketballstjernen LeBron James støtter Nike og Colin Kaepernick.

Støtte er der også kommet fra den amerikanske fodboldliga, NFL.

I en pressemeddelelse skriver NFL, at organisationen tror på dialog, forståelse og sammenhold.

- Vi omfavner rollen og ansvaret som alle involverede i dette spil har for at promovere meningsfuld, positiv forandring i vores samfund. Problematikken om social retfærdighed som Colin (Kaepernick, red.) og andre atleter har rejst fortjener vores opmærksomhed og handling, skriver NFL.

Trump: Forfærdeligt budskab

USA's præsident, Donald Trump, har også reageret på reklamen fra Nike.

- Jeg synes, det er et forfærdeligt budskab. Nike er en af mine lejere. De betaler meget i husleje, siger den amerikanske præsident med henvisning til, at Niketown ligger i en bygning under Trump-koncernen.

Da debatten om de knælende spillere for et år siden var på sit højeste, sagde præsidenten, at han ville ønske, at holdejerne trak de protesterende spillere ud fra banen.