Skål! Kinesere storshopper franske vinslotte

Asiatiske investorer bruger millioner på vinslotte i Bordeaux og drømmer om den store høst - af både druer og penge. 

BORDEAUX: Vinmarkerne strækker sig i en uendelighed gennem landskabet i Bordeaux, hvor vinslotte med århundreders historie ligger overalt på bakketoppe og i landsbyer.

Vi er i det franske hjerteland, men de lokale har fået nye naboer: Stenrige kinesere, som strømmer til Bordeaux for at opkøbe slotte og vinmarker.

Stephen Lu.

En af dem er Cheng-Chang Lu, grundlægger af den kinesiske dagligvaregigant Golden Field. Milliardæren, der for en nemheds skyld kalder sig Stephen Lu, har købt vinslottet Bel Air.

- Jeg har drømt om Frankrig, siden jeg som barn i Taiwan læste franske tegneserier, siger Stephen Lu, da han inviterer DR Nyheder indenfor på sit gennemrenoverede vinslot, hvis 77 hektar land ligger mellem Saint-Emillion-egnen og Dordogne-floden.

Op til 200 millioner for et vinslot

Flere end 200 asiatiske investorer har købt vinslotte i Frankrig.

Langt størstedelen er kinesere, men også rigmænd og selskaber fra Hong Kong, Taiwan, Filippinerne og Singapore er rykket ind, fortæller ejendomsrådgiveren Li Lijuan.

Hun arbejder for mægleren Vineyards by Christie's, og fra sit kontor i Bordeaux har Li Lijuan speciale i salg til asiatiske kunder, som lægger alt mellem 35 millioner og 200 millioner kroner for et fransk vinslot:

- Bordeaux er berømt i Kina. Det er et vinnavn, der klinger godt hos de fleste asiater. Og de seneste 10 års boom i den kinesiske økonomi har fået virkelig mange til at investere her i Bordeaux.

Kineserne rykker til Bordeaux i håbet om en stor høst af både druer og penge, fortæller Li Lijuan, der har boet og arbejdet i det franske vindistrikt i 11 år.

- Det er sjældent bare for fornøjelsens skyld. Det er jo meget, meget dyrt at købe og drive en vingård, så det er i høj grad gennemtænkte investeringer. Vi kinesere kan jo godt lide at investere i en industri for at tjene penge.

Vinmarkerne i Bordeaux er blevet attraktivt for asiatiske investorer.

Vinslot med karaokestue

På Château Bel Air drømmer Stephen Lu om at tjene penge - mange penge - på sin nebengesjæft som fransk vinproducent.

Selv tilbringer han kun to uger om året på sit vinslot.

Resten af tiden fordeler han mellem sine kontorer i Beijing, Shanghai og Taiwan, men Stephen Lus hold af franske vineksperter og kinesiske konsulenter i Bordeaux skal sikre, at Château Bel Air kan eksporteres i store mængder til Kina.

Her sælger Stephen Lu vinen i en af sine 5.000 butikker og på sin virksomhedsapp, der har flere end syv millioner abonnenter.

Meget har unægtelig forandret sig på det gamle slot, hvis historie strækker sig tilbage til 1600-tallet, hvor Frankrigs konge, Ludvig den 13., havde sin væbner boende på Château Bel Air.

På sin app og via sin forretning sælger Stephen Lu sin franske vin. Foto: Lau Svensson

Mens de asiatiske investorer i Bordeaux sender det meste vin ud af landet, lægger de masser af penge i Frankrig. De fleste kinesiske købere ansætter to-tre nye franske medarbejder på deres slotte, da de ønsker at øge vinproduktionen, fortæller ejendomskonsulenten Li Lijuan.

Desuden bruger de overvejende lokal arbejdskraft til renovering af slottene.

Stephen Lu har således istandsat Château Bel Airs stuer for 7,5 millioner kroner med blandt andet seks soveværelser, billiardstue og digitalt mødelokale, mens det nærliggende Château Milord, som DR Nyheder også har besøgt, er istandsat af en investor fra Hong Kong for 35 millioner kroner med blandt andet swimmingpool, karaokestue og en fløj til tjenestefolk og chauffører.

Château Den Gyldne Kanin

Mens borgmesteren i Stephen Lus kommune har budt ham hjerteligt velkommen til Frankrig, så er lokalbefolkningen i Bordeaux kun begrænset begejstret for de nye naboer fra Østen.

Penge eller ej, på gågaden i Frankrigs fjerdestørste by bekymrer man sig for sin kulturarv:

- Det er jo kun positivt, at vi har gæster fra hele verden, der besøger Bordeaux. Men når de køber vores vinslotte, mister vi jo noget af regionens kulturarv til udlandet. Penge er ikke alt, siger Miriam Poinot, der arbejder for et teleselskab i Bordeaux.

Se flere reaktioner i videoen:

Et større ramaskrig lød sidste år, hvor det kinesiske konglomerat Quantum Hi-Tech Group omdøbte sine vinslotte i Bordeaux: Château Larteau blev til Château Lapin Imperial (Den Kejserlige Kanin), Château La Tour Saint-Pierre blev til Château Lapin d’Or (Den Gyldne Kanin), Château Clos Bel-Air blev til Château La Grande Antilope (Den Store Antilope) og så fremdeles.

Historien ramte både franske og internationale medier, og i dag er de kinesiske navneskilte pillet ned fra de franske landeveje. Således skal man ind på hjemmesiden eller helt hen til postkassen for at finde et diskret vidnesbyrd om Château Den Gyldne Kanin.

Og på Château Bel Air forsøger Stephen Lu at balancere i det komplicerede kulturmøde mellem Frankrig og Kina, mellem vin og gevinst.

Det franske vinslot Château Bel Air er blevet restaureret af den kinesiske ejer. Foto: Lau Svensson

- Det er svært at drive en virksomhed, men det er endnu sværere at lede et vinslot. Vores ambition er at gøre Château Bel Air stærkere og gøre vinen berømt i Kina og Taiwan, siger han og fortsætter:

- Vi kinesere er ekstremt konkurrencemindede, og nogle gange må vi sætte vores tempo lidt ned, for at vores franske forbindelser kan følge med. Jeg er meget passioneret, og elsker man det, man laver, kan det betyde, at man tjener mange penge. Og det er det, jeg vil: Lave god vin og tjene gode penge.

Eksempler på de seneste fire års kinesiske investeringer:

  • Tech-virksomheden Linxens blev i 2019 købt for 2,2 millarder dollar af kinesiske Tsinghua Group.

  • Fødevaregiganten St-Hubert blev i 2018 opkøbt af det kinesiske investeringsfirma Fosun for 700 millioner dollar.

  • Emballagevirksomheden Axilone blev i 2018 opkøbt af kinesiske CITIC Capital Holding for 580 millioner dollar

  • Hotelkæden Club Med blev i 2015 opkøbt af Fosun.

  • Toulouse Lufthavn 49,99 procent er opkøbt af et kinesisk konsortium bestående af Shandong Hi-Speed og Friedmann Pacific.

  • Modemærket Lanvin blev i 2018 købt af kinesiske Fosun.

  • Fodboldklubben Sochaux-Montbéliard er købt af Hong Kong-virksomheden Ledus Lightning Tech.

  • Landbrugsjord: 3000 hektar opkøbt i Midt- og Sydfrankrig af kinesiske Reward Group.

  • Vinslotte: Flere end 165 vinslotte i Frankrig er købt af kinesiske investorer.

  • Modemærket Sonia Rykiel er ejet af Hong Kong-virksomheden Li&Fung.

  • PSA Renault Citroën: 14 procent af den franske bilgigant er opkøbt af den kinesisk statsejede bilproducent Dongfeng.

  • Hotelkæden Louvre Hotels Group blev i 2015 opkøbt af det kinesiske hotel- og servicekonglomerat Jin Jiang.

Kilder: AFP, Rhodium Group, Baxter Mckenzie med flere

Facebook
Twitter