Skal du flyve på sommerferie lige om lidt? Så skal du nok ikke læse denne artikel

Europæiske lufthavne mangler ansatte, mens bagagen hober sig op, og flyselskaber aflyser afgange.

Passagerer i lange køer i Zürich lufthavn. (Foto: Arnd Wiegmann © Ritzau Scanpix)

Husker du pandemien? Det gør flyselskaberne og lufthavnene. De tjente ingen penge, da ingen rejste, så de afskedigede store dele af personalet og strammede vilkårene for resten.

Og nu, når alle kan og vil rejse igen, står vagtplanerne i fly- og lufthavnsbranchen stadig hullede som væggen rundt om en dartskive på et brunt værtshus. Der er ikke nok personale til at håndtere to års pandemisk rejselyst - så det personale, der er tilbage, tyndslides og strejker senest i dag i to større lufthavne i Belgien.

Derfor har lufthavne i Tyskland, Frankrig, Spanien og Holland forsøgt at tilbyde frynsegoder, herunder lønstigninger og bonusser til medarbejdere, der henviser en ven til et job i branchen. Kontinentets førende operatører har lige nu tusindvis af jobåbninger på tværs af Europa.

Og lufthavnene ser sådan her ud:

  • Rejsende venter i køer i Schiphol Lufthavn i Amsterdam den. Billedet er taget tidligere på måneden. (Foto: TWITTER/PROF. DANIEL ANGUS © Ritzau Scanpix)
  • Lange rækker af bagage har hobet sig op uden for Terminal 2 i Heathrow Lufthavn i London, Storbritannien, i går. (Foto: HENRY NICHOLLS © Ritzau Scanpix)
  • Medarbejdere i Paris-Charles de Gaulle-lufthavn i Frankrig protesterer mod lave lønninger. Billedet er taget tidligere på måneden. (Foto: BENOIT TESSIER © Ritzau Scanpix)
  • Lange kødannelser ved check-in-skrankerne i Malagas Costa del Sol Lufthavn i Spanien tidligere på måneden. (Foto: Jon Nazca © Ritzau Scanpix)
1 / 4

Den moderne flyrejsemodel med høj volumen og lave kan ifølge eksperter ikke håndteres af det sparsomme personale og de sparsommelige selskaber. For eksempel meddeler lavprisgiganten easyJet i dag, at man aflyser hundredvis af sommerflyvninger, og strejkekasserne er fulde og klar til brug i Belgien, Spanien, Frankrig og Skandinavien, herunder også Danmark.

Ikke mindre end 1.000 piloter, der normalt sidder i cockpittet i SAS' fly, truer med at gå i strejke fra den 29. juni. Det drejer sig om piloter fra Norge, Sverige og Danmark.

Jacob Pedersen, lufthavnsanalytiker, Sydbank, var der virkelig ingen i flybranchen, der kunne forudse, at folk efter en pandemi, hvor man ikke kunne rejse, havde opbygget stor rejselyst?

- Svaret er nok nej. De planer, som fly har haft for i år, viser, at langt størstedelen har planlagt mindre aktivitet i sommeren '22 end sommeren '19. Det tager tid at sikkerhedsgodkende personale, det tager tid at gentræne piloter, der ikke har fløjet under pandemien - og den træning kræver i øvrigt, at du har fly på vingerne - og så er der bare rigtig mange ansatte, der har fået andet at lave.

Skal vi så bare forvente køer og aflysninger?

- Ja, det kommer vi til at se. Lige nu er der flyselskaber på stribe, der aflyser flyvninger. Senest i dag er det easyJet, der har skåret syv procent af årets flyvninger. Det handler især om de skrappe kompensationsregler, der giver store udgifter, hvis man ikke kommer afsted til tiden - og når man kigger ind i en sommer med de udfordringer, der er i branchen, er det lettere og billigere at aflyse nu.

Hvor skal man flyve hen, og hvem skal man flyve med, hvis man vil være sikker på, at man kommer afsted, og at man får bagagen med?

- Det tør jeg ikke spå om. Men man kigger ind på en sektor, der ikke har haft noget at lave i halvandet år, hvor der nu er ekstremt travlt og ikke nok hænder. Det skal nok gå op, men man skal nok forberede sig på asen og masen og lange køer. Måske man lige skal tælle til 5.000 en gang imellem, inden man er fremme ved drømmedestinationen.

Der har de seneste uger hersket kaotiske tilstande i flere britiske lufthavne. Se de lange køer i Luton Lufthavn i Bedfordshire her:

Luftfartsbranchen mistede 2,3 millioner job globalt under pandemien ifølge industrilobbygruppen Air Transport Action Group. Og det påvirker antallet af passagerer, man kan håndtere.

Allerede nu har Schiphol-lufthavnen i Amsterdam og Storbritanniens næststørste lufthavn, Gatwick, oplyst, at de sætter loft over antallet af passagerer hen over sommeren. Også her mangler der personale til at tjekke passagerne ind og håndtere bagagen. Og så sent som i dag har lufthavnens rengøringspersonale varslet strejke i Schiphol.

- Vi sætter en grænse nu, således at langt størstedelen af de flyrejsende vil være i stand til at rejse fra Schiphol på en sikker og ansvarlig måde, udtaler lufthavnens administrerende direktør, Dick Benschop, i en erklæring.

I lufthavnene rundt i Europa er det samme billede, der går igen. Der mangler ansatte i sikkerhedskontrollen, og selvom eksempelvis Københavns Lufthavn siger, at man ansætter på livet løs, så tager det tid, fordi personalet skal uddannes.

Et skilt forklarer de lange ventetider i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. (Foto: Kristian Djurhuus © Ritzau Scanpix)