Solgte millioner af falske følgere: Amerikansk virksomhed får sag på nakken

Virksomheden Devumi har angiveligt stjålet virkelige Twitter-brugeres identiteter og solgt dem som falske følgere.

Det kræver ikke nødvendigvis et stort netværk at få mange følgere på de sociale medier.

Rundt om i verden findes der virksomheder, der specialiserer sig i at sælge falske følgere til købere, der vil ’booste’ deres indflydelse på de virtuelle platforme.

Det gælder blandt andet det amerikanske firma Devumi, der ifølge The New York Times har mere end tre og en halv million falske Twitter-profiler, der igen og igen sælges til virkelige brugere, der er villige til at betale penge for flere følgere på det sociale medie.

Men det er ulovligt i New York, mener statens chefanklager, Eric Schneiderman, der nu vil hive virksomheden i retten for at stjæle virkelige personers identiteter og bruge dem til at udvikle såkaldte ’bots’. Det skriver BBC.

Et demokratisk problem

Ifølge Eric Schneiderman er virksomheder som Devumi med til at underminere demokratiet. For flere følgere på sociale medier giver mere indflydelse og dermed potentielt en lang række fordele til de brugere, der køber sig til dem - eksempelvis i form af sponsorater eller jobtilbud.

- Den stigende brug af ’bots’ betyder, at rigtige stemmer for ofte drukner i det offentlige rum, skriver Eric Schneiderman på Twitter.

Twitter: Vores retningslinjer bliver overtrådt

Det sociale medie er før blevet beskyldt for ikke at gøre nok for at stoppe problemerne med computer-automatiserede brugere, men lover nu, at man vil arbejde for at forhindre virksomheder som Devumi i at operere på Twitter for fremtiden.

- Devumi og andre lignende virksomheders taktikker er et brud på vores retningslinjer, og det er uacceptabelt, skriver det sociale medie selv i et tweet.

Lørdag afslørede The New York Times, at mindst 55.000 af Devumis profiler bruger navne, billeder og andre personlige informationer fra virkelige Twitter-brugere, deriblandt mindreårige, og det er det, der har fået chefanklageren i New York til at gå ind i sagen.

Avisen fandt desuden, at flere kendte har gjort brug af Devumis service.

- Det var et eksperiment, jeg udførte for flere år siden for at se, hvordan det virkede, siger CNN’s politiske kommentator, Hilary Rosen, der ifølge The New York Times har købt mere end en halv million falske følgere fra Devumi.

Virksomheden har indtil nu nægtet sig skyldige i anklagerne.

Facebook
Twitter