Surrugue: Racepolitisk shopping hitter i USA

We Buy Black-bevægelsen opfordrer sorte til kun at købe varer produceret af sorte - målet er at boykotte dét, de kalder "den hvide dollar".

Forbrugere forklarer, hvorfor de støtter "den sorte dollar". Video: Andreas Vingaard.

Hans tøj er rødt, men julemanden selv er sort. Han hedder Kente Claus, ikke Santa Claus, har gråt afrohår og bor i indkøbscentret West End Mall i Atlanta.

Her har han i mere end et årti lyttet til børnenes juleønsker, brummet "ho-ho-ho" og stillet op til fotografering i sin julestue midt i indkøbscentret her i byen, som man kalder USA’s sorte hovedstad.

Atlanta er borgerrettighedsbevægelsens vugge, og i dag, knap 90 år efter Martin Luther King blev født i byen, fortsætter kampen for de sorte amerikaneres rettigheder i et USA, der stadig er præget af raceskel og ulighed.

Kente Claus er et godmodigt ansigt på borgerrettighedskampen anno 2016. Et mere skarpslebent våben i kampen er We Buy Black-bevægelsen: Sorte amerikanere boykotter produkter produceret af hvide amerikanere. De vil styrke dét, de kalder "den sorte dollar". Og bevægelsen tager til i styrke. Den begyndte her i Atlanta for et år siden, men har nu spredt sig til hele USA.

Racepolitisk shopping

Manden bag We Buy Black er den 24-årige Atlanta-iværksætter Shareef Abdul-Malik.

- Målet er at hjælpe sorte amerikanere med at få deres penge til at cirkulere blandt dem selv: USA's sorte samfund. Det skal styrke kampen mod systemiske samfundsproblemer, der særligt rammer os sorte, såsom fattigdom, hjemløshed og arbejdsløshed, siger han.

Shareef Abdul-Malik står bag We Buy Black. (Foto: Andreas Vingaard © dr)

De sorte forbrugere er mere end klar til at bruge deres dollars i sorte virksomheder. Webportalen We Buy Black – en slags Amazon med udelukkende virksomheder ejet af sorte amerikanere – er på bare ét år vokset fra 20 forhandlere og 500 produkter til 200 forhandlere og 25.000 produkter.

Sæbevirksomheden True Laundry er et af de firmaer, der har oplevet en stigning i salget efter etableringen af Buy Black-bevægelsen. Firmaet - stiftet i Atlanta af tre sorte amerikanere - påtager sig et socialt ansvar, understreger salgsdirektør Ali Mohammed:

- Vi kan altså gøre mere for vores sociale muligheder, for vores uddannelse og for vores familier, hvis vi lader vores penge cirkulere mellem os selv. Den sorte dollar har stor betydning.

Ali Mohammed tilføjer:

- Vi er her ikke bare for at tjene penge. Vi gør en forskel i vores samfund. De fleste kan finde ud af at tjene penge. Det er sværere at gøre en forskel.

Ali Mohammed fra firmaet True Laundry. (Foto: Andreas Vingaard © dr)

Boykot af hvide banker

Buy Black-tendensen har også spredt sig til bankerne i USA, hvor mange sorte amerikanere vælger at flytte deres penge til mindre banker og pengeinstitutter, der er ejet af sorte amerikanere.

Bevægelsen får prominent støtte af blandt andre sangeren Usher og rapperen Killer Mike. Alene i Atlanta har den sortejede bank Citizens Trust fået 8.000 nye kunder efter Buy Black-bevægelsen blev etableret for ét år siden.

Alt sammen noget, der glæder iværksætteren Shareef Abdul-Malik, som også selv har lukket sine konti i banken Bank of America til fordel for en bank med sorte ejere.

Men kan en sort boykot af hvide varer og hvide penge ikke bare øge splittelsen i et i forvejen splittet USA?

Måske, erkender Shareef Abdul-Malik - men det må være prisen for at styrke de sorte amerikaneres position i det amerikanske samfund:

- Jeg håber, at vi ved at holde vores penge inde i det sorte samfund kan styrke det sorte samfund. Vi glæder os over de, der reagerer positivt på We Buy Black. Og de, der reagerer negativt på vores bevægelse, ja, de overrasker os ikke, for historisk set har sorte menneskers succes skabt en social og politisk trang hos andre mennesker til at bremse dén succes.

Facebook
Twitter