Test dig selv: Er du afhængig af din smartphone?

En amerikansk forfatter giver de råd videre, som hun brugte til at slippe af med sin smartphone-afhængighed.

(Foto: Stefan Wermuth © Scanpix)

Selvom det kun er lige over 10 år siden, at Apple introducerede den første smartphone, har den lille, elektroniske firkant for alvor indtaget vores liv.

Vi tjekker telefonen omkring 47 gange om dagen, og hvis du er ung, er tallet oppe på 82 gange. I gennemsnit bruger vi omkring fire timer dagligt på vores smartphones.

Det gik op for videnskabsjournalisten Cathrine Price, at hun var afhængig af sin telefon, da hun ammede sin dengang nyfødte datter.

Pludselig indså hun, at hendes datter forsøgte at skabe kontakt til hende, mens hun selv var optaget af at tjekke sin smartphone.

Er du afhængig af din smartphone?

Sidder du nu selv og overvejer, om det er telefonen eller dig selv, der styrer din tid, så kan du prøve denne test, som stammer fra Cathrine Prices bog 'Jeg slukker nu!'.

Se, hvor mange spørgsmål du kan svare ja til:

  1. 1

    Tager du dig selv i at bruge mere tid med din smartphone, end du er bevidst om?

  2. 2

    Fordriver du jævnligt tiden med at glo på din mobil eller smartphone?

  3. 3

    Mister du nogle gange tidsfornemmelsen, når du bruger din mobil eller smartphone?

  4. 4

    Bruger du nogle gange mere tid på at sms’e, tweete og maile end på at tale med folk ansigt til ansigt?

  5. 5

    Bruger du stadig mere tid på din mobil eller smartphone?

  6. 6

    Ville du ønske, du kunne være lidt mindre optaget af din telefon?

  7. 7

    Sover du jævnligt med din (tændte) mobil eller smartphone under hovedpuden eller ved siden af sengen?

  8. 8

    Sker det nogle gange, at du læser eller besvarer sms’er, tweets og mails på alle tidspunkter af dagen og aftenen, selv når det indebærer, at du afbryder andre gøremål?

  9. 9

    Bruger du sms, mail, Twitter, Snapchat, Facebook Messenger eller surfer du på nettet, samtidig med at du kører bil eller andre lignende ting, der kræver din opmærksomhed og koncentration?

  10. 10

    Føler du, at din brug af mobil eller smartphone nogle gange forringer din effektivitet?

  11. 11

    Føler du modvilje mod at undvære din mobil eller smartphone selv i kort tid?

  12. 12

    Føler du dig utryg eller dårligt tilpas, når du glemmer din telefon, eller når du er uden for netværkets rækkevidde, eller din telefon er i stykker?

  13. 13

    Er din mobil eller smartphone en fast del af borddækningen, når du spiser?

  14. 14

    Føler du en intens trang til at tjekke beskeder, tweets, mails eller opdateringer, når din mobil eller smartphone ringer, bipper eller vibrerer?

  15. 15

    Tjekker du din mobil eller smartphone mange gange om dagen uden at tænke over det, også når du ved, der sandsynligvis ikke vil være noget nyt eller vigtigt at se?

Hvor mange spørgsmål kunne du sige ja til?

  • 1-2 spørgsmål: Din adfærd er normal, men det betyder ikke, at du bør leve gennem din smartphone.

  • 3-4 spørgsmål: Din adfærd nærmer sig problematisk eller tvangspræget brug.

  • 5 eller flere spørgsmål: Du har sandsynligvis et problematisk eller tvangspræget brugsmønster.

  • 8 eller flere spørgsmål: Hvis dit resultat er højere end 8, bør du overveje at konsultere en psykolog, psykiater eller psykoterapeut med speciale i misbrugsadfærd.

Testen er udviklet af professor David Greenfield, som er grundlægger af det amerikanske Center for Internet og Teknologiafhængighed.

Forfatteren selv: Panik ej

Selvom testen nu med stor sandsynlighed viser, at du er mere afhængig af din telefon, end du måske havde gået og tænkt over, så er du ikke ualmindelig, fortæller Catherine Price, der har følgende svar til testen:

- Hvis du er ligesom de fleste andre, har du lige fundet ud af, at du bør opsøge en psykolog. For lad os være ærlige. Den eneste måde, du kan score under 5 i den her test på, er ved ikke at have nogen smartphone.

De adfærdsmønstre og følelser, testen beskriver, er helt almindelige, men det betyder ikke, at de er harmløse, eller at testen er overdrevet. Tværtimod er den et tegn på, at problemet nok er større, end vi tror. Vil du have syn for sagen, så prøv selv følgende: Næste gang du befinder dig et offentligt sted, så brug et øjeblik på at lægge mærke til, hvor mange folk omkring dig – herunder børn – der er optaget af deres telefoner. Forestil dig nu, at de i stedet junkede heroin. Ville det virke normalt eller i orden, bare fordi så mange gjorde det?

Jeg påstår ikke, at smartphones rent faktisk er lige så vanedannende som hårde stoffer. Men vi holder os selv for nar, hvis vi ikke tror, at vi har et problem.

Råd til at skære ned

Da den amerikanske videnskabsjournalist Cathrine Price opdagede, at hendes smartphone havde kontrol over hende og ikke omvendt, besluttede hun at gøre noget ved problemet.

Her er de råd hun fulgte:

  1. 1

    Find ud af hvor meget tid du bruger på din telefon? Cathrine Price anbefaler appen Moment, som registrerer hvor ofte du tager telefonen op og hvor meget tid du bruger på den.

  2. 2

    Hvordan og hvornår kommer din telefon i vejen? Tjekker du konstant twitter, tinder eller facebook, så slet de apps. De er der stadig, hvis du skulle ombestemme dig, mens så bliver du ikke konstant fristet. Og slet notifikationer, som er designet til at hive dig ind i skærmen.

  3. 3

    Læg mærke til hvordan du har det? Bliver du i godt humør, når du er på sociale medier? Fæler du dig nærværende? Tilfreds? Fokuseret? eller det modsatte?

  4. 4

    Sæt noget andet i stedet. Begynd at gå til det, du altid siger, du ikke har tid til. Se venner, gå til sport eller musik, læg den gode bog frem, så du rækker ud efter den og ikke efter telefonen.

  5. 5

    Spørg dig selv: Hvad vil jeg bruge min opmærksomhed på. Vi har kun et liv. Hvad vil du bruge det på?

Facebook
Twitter