Turismen på Færøerne boomer: Får med kamera har sat øerne på verdenskortet

Mange flere besøger Færøerne, men der er langt igen i forhold eksempelvis Bornholm.

Når færingerne i dag går til valg, er det i et land med vokseværk.

Befolkningstallet er rekordhøjt, og flere år med et økonomisk opsving har betydet, at BNP'en pr. indbygger på Færøerne i 2017 var højere end i Danmark.

Også turismen oplever i disse år et boom, hvor man har haft stigende succes med at lokke turister til de mørkegrønne, vindblæste øer i Atlanterhavet.

Siden 2011 er omsætningen fra turisme steget med 90 procent på Færøerne, lyder det fra øernes turistråd, Visit Færøerne.

Nationalbanken kunne ligeledes sidste år konstatere, at det stigende antal turister har været med til at øge beskæftigelsen inden for hotel- og restaurationsbranchen med hele 35 procent siden begyndelsen af 2017.

Der er dog stadig et langt stykke op i forhold til de andre nordiske øer.

Sheep View tog kegler

De seneste års boom i turismen til Færøerne er ikke kommet af sig selv. Mens mange lande automatisk står på manges ønskeliste, har mange nok lidt større problemer med at placere øerne på verdenskortet

Den første udfordring har derfor været at gøre verden opmærksom på, at Færøerne eksisterer.

Det kan man argumentere for, at Færøernes turistråd har haft succes med.

Her kan direktøren, Guðrið Højgaard, i flæng nævne magasinet Vogue, New York Times, BBC og spanske El Pais som nogle af medierne, der har besøgt Færøerne i de seneste år.

I 2012 vendte hun tilbage til Færøerne efter 20 år i udlandet og stod for at relancere turismeindsatsen med en ny strategi.

Med en dobbelt så stor bevilling i hånden handlede det nu om at fordoble turismen inden udgangen af 2020, og med en vækst på omkring 10 procent om året er de godt på vej mod det mål. I mellemtiden er omkring 80 internationale priser regnet ned over turistrådet.

Det skyldes en række kampagner, der har skabt stor omtale af de vindblæste øer - herunder "Sheep View".

Tilbage i 2016 havde Google endnu ikke lanceret Street View på Færøerne.

Det fik en gruppe færinger og Visit Færøerne til at indføre "Sheep View", der gik ud på at sende får med solceller og kameraer ud på øerne for at filme 360 graders videoer og sende GPS-data med billeder til Google.

- Vi spillede på det her med, at Færøerne er så ukendte, at man ikke engang er med på Google, som er synonym med verdenskortet i dag, siger hun.

Sheep View fik omtale i pressen verden over. (Foto: Visit Faroe Islands © Visit Faroe Islands)

- Det var vores første udspil i forhold til at komme på verdenskortet, fortæller Guðrið Højgaard.

Efterfølgende sendte Google et af deres kameraer til Færøerne, men det færøske sprog fortsatte med ikke at være en del af Googles oversættelsesprogram, Translate.

I stedet lancerede Højgaards team "Faroe Islands Translate", hvor lokale frivillige leverede oversættelser til brugerne - nærmest i realtid - ved at sende videooversættelser tilbage til brugerne.

Årets kampagne "Closed for maintainance", hvor 100 frivillige turister skulle bruge en weekend på at vedligeholde nogle af Færøernes mest besøgte naturområder - har også skaffet international medieomtale.

  • 100 frivillige fra 27 lande brugte i april en weekend på at vedligeholde og forbedre de mange populære naturområder. (Foto: Kasper Thulstrup)
  • Færøerne er kendt for sin smukke natur, men hvis de mange populære områder skal kunne holde til alle turisterne, kræver det en del vedligeholdelse. (Foto: Kasper Thulstrup)
  • Danske Lasse Mortensen (til venstre) var blandt de frivillige. Her hjælper han med at lave en grussti på bjerget Klakkur, som mange turister besøger. (Foto: Kasper Thulstrup)
1 / 3

- Det ramte virkelig en trend i tiden, siger direktøren, der peger på, at man efter to døgn fik 3.500 ansøgninger til de 100 pladser.

Stadig lang vej op

Men trods de seneste års turistboom på Færøerne er der altså et godt stykke op til andre nordiske øer.

Sidste år besøgte 110.000 turister Færøerne. Det tilsvarende tal for Bornholm er over 600.000, mens Island har over to millioner besøgende.

Men det er ikke noget, man stræber efter, lyder meldingen fra Guðrið Højgaard.

- Vores mål er ikke at få så mange gæster som muligt. Det handler i stedet om at få så mange af de 'rigtige' gæster som muligt, siger hun og peger på, at man langt hellere vil have overnattende turister end cruisegæster på besøg.

  • Samson Højgaard (bagerst) kan glæde sig over den stigende turisme. Han står nemlig for bådture på øen. (Foto: Jesper Nylander/DR Nyheder)
  • Da DR Nyheder møder ham, har han Thomas Ordahl og Naila Ruechel med på fisketur. De bor til daglig i New York. (Foto: Jesper Nylander/DR Nyheder)
  • De har blandt andet valgt destinationen på grund af den fotogene natur. (Foto: Jesper Nylander/DR Nyheder)
1 / 3

Sidste år var lidt over halvdelen af turisterne på Færøerne overnattende gæster, og modsat cruisegæsterne bruger de penge på hotel, forplejning og billeje, hvilket kan komme de lokale til gode.

Det er dog allerede en vis utilfredshed med dele af turismen, fortæller direktøren. Eksempelvis vil nogle bønder have betaling for, at folk vandrer rundt eller slår telt op på deres fjelde, mens andre ønsker mindre turisme i de små bygder.

Det har ført til en diskussion på Færøerne, som også har været en del af valgkampen omkring adgang til den færøske natur, siger Guðrið Højgaard.

For direktøren er det næste mål, at turistomsætningen rammer 1,5 milliarder kroner i 2025. Sidste år var den på 731 millioner.

I mellemtiden er det vigtigt at holde sig et skridt foran de udfordringer, som turisme kan give, siger direktøren.

- Vi vil gerne være med til at styre turismen, så det ikke bliver som så mange andre steder, hvor det er blevet turismen, der styrer lokalområdet.

Facebook
Twitter