Tv-værts sviner af Danmark skete på Trumps yndlingskanal

Fox er kendt for sine værter med skarpe holdninger, siger USA-kender.

En tv-vært fra den amerikanske tv-station Fox er igen kommet i søgelyset for markante udtalelser.

- Noget er råddent i Danmark. For de gratis ting i Danmark er ikke gratis, sagde vært Trish Regan på Fox Business, en af de mest sete tv-kanaler med finansstof i USA.

Fox Business er søsterkanal til Fox News.

Trish Regan sammenlignede socialisme i Venezuela med det danske samfund og sagde blandt andet, at danskerne hverken vil arbejde eller færdiggøre studier.

Det er ikke første gang, at Fox' tv skaber vrede ud over USA's grænser.

DR Nyheder tegner her et portræt af tv-netværket, som tidligere har gjort flere lande sure, som omsætter for en milliard dollars om året, og som sender noget af den amerikanske præsident Trumps favorit-tv.

Gjorde Putin og Paris sure

I 2015 ville Paris' borgmester, Anne Hidalgo, sagsøge Fox News for at have talt om 'no-go-zoner' i Paris, hvor ikke engang politiet tør komme. Indslaget kom i kølvandet på terrorangrebet på magasinet Charlie Hebdo.

- Billedet af Paris er blevet beskadiget, og Paris' ære er blevet beskadiget, sagde hun dengang.

I 2017 bad den canadiske premierministers kontor tv-stationen om at slette et tweet, der beskrev gerningsmanden bag et skudangreb i en moské i Quebec som en person af 'marokkansk afstamning'.

Samme år krævede Ruslands styre en undskyldning fra Fox News, efter tv-værten Bill O'Reilly i et interview med præsident Donald Trump kaldte præsident Vladimir Putin for 'en morder'.

Billedet af Danmark, som Trish Regan tegner, har fået blandt andre finansminister Kristian Jensen og Danmarks ambassadør i USA til at gå til 'modangreb', fortælle at værten ikke har styr på fakta og præsentere deres syn på, hvordan det danske samfund i virkeligheden fungerer i Danmark.

Det sagde tv-vært om Danmark

  • Trish Regan starter med at sige, at topskatten i 2015 var på 56 procent og konkluderer, at det betyder, at alle reelt arbejder for staten.

  • Dernæst siger værten, at det i 2013 kun var i tre ud af 98 kommuner, at over halvdelen af befolkningen var i arbejde.

  • Hun skoser dernæst Danmarks gratis uddannelse og SU.

  • - Det er gratis! Og man får penge for at gå i skole. Men ved I, hvad der sker. Ingen gør deres studier færdige, siger værten.

  • - Sådan er realiteterne under socialisme. Ingen har incitament til at lave noget. For de får ingen belønning.

  • Danmark, ligesom Venezuela, har frataget folk deres muligheder. Det er den vej, Bernie Sanders vil. Og mange unge demokrater kigger nu mod de to lande.

Trumps førstevalg

Fire ud af ti Trump-vælgere havde Fox News som deres primære nyhedskilde under præsident-valget i 2016.

Fox-kanalerne er kendt for at være førstevalg, når Trump skal på skærmen med sine politiske budskaber, ligesom præsidenten ofte tweeter om Fox' værter og programmer.

- Real @FoxNews is doing great, Fake News CNN is dead!, skrev præsidenten for eksempel på sin Twitter-profil i juni.

  • - @FoxNews is MUCH more important in the United States than CNN, but outside of the U.S., CNN International is still a major source of (Fake) news, and they represent our Nation to the WORLD very poorly. The outside world does not see the truth from them! - Donald Trump på Twitter 25. november 2017.

Trump har også udtalt, at han elsker morgenprogrammet 'Fox & Friends', som han har deltaget i et utal af gange både før og under sin præsidentperiode.

Han har også flere gange ansat folk i sin stab, som har arbejdet for Fox News.

Den mest sete kanal i USA

  • Fox News er den mest sete kabel tv-kanal i USA og kan ses i 90 millioner amerikanske hjem.

  • Fox News begyndte i 1996, mens business-kanalen gik i luften i 2007.

  • Fox News kan ses i 90 millioner amerikanske hjem og har et gennemsnitligt seertal på 1,4 millioner seere hver dag.

  • 74 millioner amerikanske hjem kan se finanskanalen Fox Business, der dagligt har et pænt stykke over 250.000 seere.

  • Fox Business hører ligesom storesøsteren Fox News til på den politiske højrefløj.

  • Fox omsætter for omkring en milliard dollars om året og er ejet af mediemogulen Rupert Murdochs News Corporation.

Roger Ailes var chef for tv-kanalen Fox News. I 2016 forlod han sin chefpost efter beskyldninger om sexchine. Han døde i maj måned sidste år 77 år gammel. (arkivfoto) (Foto: FRED PROUSER © Scanpix)

Ændrede tv-mediet

Fox, der begyndte i 1996, har flere tv-seere end store tv-stationer som CNN og MSNBC.

Fox-netværket, der hører til på den politiske højrefløj i USA, er kendt for at have værter, der gerne må udtrykke deres egne og skarpe holdninger.

- Af de store tv-kanaler er det dem, der repræsenterer de mest højreorienterede synspunkter.

Det fortæller Mette Nøhr Claushøj, der er ekstern lektor i amerikansk politik på Københavns Universitet.

- Fox har på mange måder ændret tv, fordi de begyndte at lade deres værter give udtryk for deres personlige holdninger, hvor det ikke bliver særlig tydeligt, om der er tale om et talkshow eller journalistik.

- Fox har gjort det til en kunstart at sammenblande holdninger og journalistik, siger hun.

The Daily Show med Jon Stewart, som sluttede i 2015, var fan af præsident Obama og lavede ofte jokes med, hvordan Fox News dækker virkeligheden. (arkivfoto) (Foto: Kevin Lamarque © Scanpix)

Laver også almindelige nyheder

Men Fox har også almindelig nyhedsdækning, der svarer til den på andre amerikanske tv-stationer, påpeger Mette Nøhr Claushøj.

Selve det journalistiske kan godt være i orden, men det er lavet i forhold til kanalens politiske ståsted, siger hun.

- Forvrængningen af historierne sker som regel i de her holdningsprogrammer på Fox. Det farlige er, at der sidder seere, der ikke kan skelne, om det er en værts holdning, eller om en journalist har researchet på et emne, fordi tingene glider sammen.

Hun vurderer, at mange danskeres kendskab til Fox News stammer fra de komiske indslag, som den tidligere talkshow-vært Jon Stewart lavede.

Han gjorde tykt grin med Fox, og på Youtube findes der adskillige eksempler fra hans tidligere The Daily Show, der sluttede med ham som vært i 2015.

-Jeres netværk startede i 1996. I er 18 år gamle. Ligesom alle andre 18-årige har I et enormt ego og bruger 24 timer i døgnet på at spille den af, lød det eksempelvis i en af Stewarts jokes fra 2015.

Danmark er et skræmmeeksempel

  • Det kommer ikke bag på Mette Nøhr Claushøj, at en amerikansk tv-vært ikke har styr på fakta om et europæisk land som Danmark.

  • - Det handler ikke så meget om Danmark, men mere at Danmark bliver brugt som et skræmmeeksempel på et land, hvor de er ræverøde, hvor borgerne ikke har nogen personlig frihed, og staten bestemmer alt. Amerikanerne kan ikke forstå, at socialisme og socialdemokratisme ikke er det samme.

  • - USA er et kæmpe land, og mange kommer ikke uden for landets grænser og deres viden om resten af verden er begrænset. Omvendt har mange danskere jo også fordomme om amerikanerne, at de er vilde med våben, overvægtige, men USA er jo lige så forskelligt, som det er stort, siger Mette Nøhr Claushøj.

Fox News lavede mange kritiske historier om Barack Obama, da han var præsident. Her er Obama med i værten Chris Wallaces 'Fox News Sunday'. (Foto: WHITE HOUSE © Scanpix)

Venstrefløjens Fox gør det samme

Kanalen var ekstremt kritisk over for Barack Obama som præsident.

Under Obama valgte de mange historier om, hvad der var skidt ved sundhedsprogrammet Obamacare, hvorimod en kanal som MSNBC omtalte de gode ting ved Obamacare.

Fox har det også med at bruge ord, som præsident Trump benytter, påpeger hun.

- Fox bliver taget meget alvorligt i USA, men venstrefløjen hader Fox. Seerne tilhører den yderste højrefløj, men der er også mange almindelige konservative, som ser Fox, forklarer Mette Nøhr Claushøj.

- De har også nyhedsjournalister, som stiller hard core og kritiske spørgsmål som andre tv-kanaler, men der er også værter, som er meget bløde over for eksempelvis præsident Trump. Det er ofte problemet med Fox, at der sker en sammenblanding af debatstof og journalistik, siger Mette Nøhr Claushøj.

Ifølge Mette Nøhr Claushøj er Fox dog slet ikke alene om at udtrykke politiske holdninger på den amerikanske tv-scene.

- Stationen MSNBC er venstrefløjens pendant til Fox, og CNN er også blevet meget mere holdningspræget. CNN i USA er ikke det samme, som vi ser i Europa. Noget bliver sorteret fra, fordi det ikke opfattes som nyhedsudsendelser her, forklarer hun.

Facebook
Twitter